• Leerling Corderius College in Coelhorst

    Joke van Egmond

Leerlingen Corderius College maken Erfgoed levend

03-05-2016, 14:21 | Lezersnieuws |

Datum:

maandag 9 mei 2016, 14:08 tot donderdag 12 mei 2016, 14:08

Locatie:

Amersfoort

Erfgoed leeft. Oude panden krijgen een nieuwe bestemming om ze niet verloren te laten gaan. De industriële herbestemmingen in Amersfoort zijn hier hét voorbeeld van. Welke beslissingen neem je om erfgoed te behouden of te herbestemmen? Leerlingen van het Corderius College uit Amersfoort doen dit jaar voor de zesde keer mee aan de Erfgoedweek, van 9 t/m 12 mei.

De leerlingen (bijna 900) uit de klassen 1, 2 en 3 van zowel VMBO, HAVO en VWO leren door de Erfgoedweek op jonge leeftijd de geschiedenis van hun stad kennen. Het versterkt hun binding met hun leefomgeving. De Erfgoedweek spoort de leerlingen aan om een mening over erfgoed te vormen.

Wat is een monument? Wat voegen monumenten toe aan een stad? Wanneer is een herbestemming geslaagd en welke ruimte geven we monumenten in onze eigen omgeving? Na het volgen van rondleidingen passen de leerlingen de opgedane kennis toe in workshops.

Iedere dag van de Erfgoedweek start bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Smallepad 5. Experts uit de erfgoedwereld en Wethouder Kemmerling openen de dag waarna de leerlingen de stad in duiken en het erfgoed verkennen. Bijvoorbeeld met een rondleiding onder leiding van architect Jan Poolen over de Zonnehof of een workshop in het bottenlab van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Nieuw dit jaar is de aandacht voor immaterieel erfgoed. Zo gaan leerlingen in de culinaire collectie van Bibliotheek Eemland aan de slag met vergeten groente en de vraag 'Waarom eten we bij een geboorte beschuit met muisjes'. En met Jeroen van Voorn van IJs van Vitelli leren de jongeren het ambacht van ijs maken.

De Erfgoedweek is tot stand gekomen door een inspirerende samenwerking tussen het Corderius College, Lud'Arte - Bureau voor kunst, cultuur en educatie, Erfgoedvereniging Heemschut en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). De partijen hebben een doorlopende leerlijn over cultureel erfgoed ontwikkeld voor opeenvolgende klassen. In de afgelopen vijf jaren hebben zich ruim dertig lokale en regionale culturele organisaties aangesloten bij dit project. Ook andere scholen zijn uitgenodigd om met hun leerlingen de Erfgoedweek mee te beleven zodat ook zij erfgoed een plek kunnen geven in hun onderwijs.

Voorafgaand aan de Erfgoedweek krijgen de leerlingen een voorbereidende les op school over cultureel erfgoed. De Erfgoedweek is onderdeel van de Actief burgerschapweek: "Ruimte voor talent" van het Corderius College.