• v.l.n.r. Lineke Lever, piano Aubrey Snell, saxofoon Henriette Feith, sopraan

    Jeroen Kuys
  • v.l.n.r. Aubrey Snel, saxofoon Lineke Lever, piano Henriette Feith, sopraan

    Jeroen Kuys

'Sax Chantant', concert voor sopraan, saxofoon en piano

05-03-2017, 22:10 | Lezersnieuws | Petra Graumans - Music on Chairs

Markant trio brengt klassiek, uitbundig en swingend programma

Music on Chairs presenteert op zondagmiddag 19 maart een concert in een niet vaak voorkomende samenstelling. Zang, saxofoon en piano. De Amersfoortse sopraan Henriette Feith bundelt in 'Sax Chantant' haar krachten met Aubrey Snell (saxofoon) en Linke Lever (piano) van het Arte Duo. Zij brengen een origineel en fris programma met krachtige en humorvolle muziek. De saxofoon zal hierin als een kameleon ook partijen spelen oorspronkelijk bedoeld voor klarinet, cello of viool. Het concert vindt plaats om 15.00 uur in de Johanneskerk, Westsingel 30 in Amersfoort.

Onlangs was het trio nog te gast in het radio 4 programma Opium waar het drie stukken vertolkte (www.radio4.nl/opiumop4/uitzendingen).

Meer informatie over de musici is ook te vinden op https://musiconchairs.nl/musici-sax-chantant/.

ENTREE

Entree voor het concert is € 18,50 per persoon. Online te bestellen via www.musiconchairs.nl, info@musiconchairs.nl of 06 52 62 85 97.

ANNIE M.G. SCHMIDT

Met 'Sax Chantant' brengt Music on Chairs een nieuw concert in de serie originele oorspronkelijke vocale kamermuziekconcerten op de zondagmiddag. Het programma laveert behendig tussen de romantiek van Schubert en de minstens even vocaal ingestelde Diepenbrock, de late Poulenc, de Brit Arthur Bliss, de Spaanse saxofoon componist Pedro Iturralde en Nederlander Joost Kleppe. Deze laatste heeft speciaal voor deze combinatie liederen gecomponeerd op teksten van Annie M.G. Schmidt.

Bij de saxofoon denkt men over het algemeen aan jazz of popmuziek en niet aan klassiek. Eigenlijk een beetje vreemd, want de saxofoon is van oorsprong een klassiek instrument. Tijdens 'Sax Chantant' zal de saxofoon als een kameleon ook partijen spelen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor andere instrumenten. Schubert (Der Hirt auf dem Felsen) en Poulenc (sonate) hadden een klarinet voor ogen, Diepenbrock (Berceuse) Arthur Bliss (Sea Love, Vocalise) een viool. Gespeeld door de saxofoon krijgen deze composities een heel bijzondere dimensie. Ook zijn er originele saxofoon composities van Joost Kleppe, verstild en geestig, en -buitengewoon swingend- van de voor velen onbekende Pedro Iturralde (Pequeña Czarda). Het leidt geen twijfel dat de saxofoon een uitermate ideaal instrument is in de klassieke kamermuziek en in de vocale kamermuziek in het bijzonder. Meer informatie over het programma is te vinden op www.musiconchairs.nl en https://musiconchairs.nl/sax-chantant/