Stille armen bereiken met digitale marketing

13-02-2018, 22:20 | Lezersnieuws | Stichting Het zit even tegen

Met inzet van slimme, digitale marketing kunnen hulpverleners een grote groep 'stille armen' bereiken en daarmee het verschil maken binnen schuldpreventie. Met die overtuiging houdt de nieuwe stichting Het zit even tegen in samenwerking met StadsLAB033 donderdag 15 februari een symposium in Fluor in Amersfoort.

Niels van Breemen, voorzitter van Het zit even tegen, geloofde zijn ogen niet. Hoewel online steeds meer hulpmiddelen beschikbaar komen voor mensen met geldproblemen, kom je nog steeds bij banken of kredietverstrekkers terecht als je op internet zoekt naar 'extra geld nodig'.

'Drie muisklikken verder en je zit écht in de problemen', zegt Van Breemen. 'Dit kan en mag niet de bedoeling zijn. Het was aan de andere kant ook een eyeopener. Als de commerciële partijen het kunnen, dan moet het ook voor financiële hulpverleners mogelijk zijn om hun doelgroep met behulp van online marketingmechanismen gerichter en sneller te bereiken. Zo kunnen we voorkomen dat mensen verkeerde keuzes maken en nog verder in de schulden raken.'

'We merken dat er nog een enorm taboe rust op armoede. Op social media gaat het met de hele wereld goed, maar de werkelijkheid kent ook een andere kant. De 'stille' armoede is groter dan we denken. Iedereen kent de Quote 500, maar wie zijn nu de Quiet 500?'

'Met Het zit even tegen willen we door middel van internet, sociale media en online marketing - SEO-technieken bijvoorbeeld - mensen met dreigende schulden vroegtijdig vinden, beïnvloeden en naar professionele hulpverlening doorverwijzen', vervolgt Van Breemen. 'Wij gaan nieuwe data genereren en beschikbaar maken voor instanties. Zie ons als een intermediair die kennis ontsluit en mensen stimuleert eerder en betere financiële keuzes te maken.'

Voorkomen is immers beter dan genezen. Daarom is het belangrijk dat ook de financiële hulpverlening meebeweegt en gebruikmaakt van nieuwe digitale middelen om haar doelgroep sneller te vinden. 'Er is veel goede hulpverlening, maar in de preventie kunnen we winst boeken. De grootste brand kun je blussen met een kopje water, als je er maar op tijd bij bent. Een alleszeggende quote. Niet van mij trouwens, maar van een brandweercommandant.'

Over stichting Het zit even tegen

Stichting Het zit even tegen wil armoede helpen te voorkomen door mensen met financiële problemen met behulp van digitale marketing sneller te vinden, te beïnvloeden en door te verwijzen naar professionele hulpinstanties.