• tracé Westelijke Ontsluiting

    E. Veerman

Verkeersmodel van Westelijke rondweg ondeugdelijk

09-03-2018, 14:44 | Lezersnieuws | Elbert

Twijfels over onderbouwing Amersfoorts giga-project

“Verkeersmodel van Westelijke rondweg ondeugdelijk”

De gemeente Amersfoort heeft op grond van foute cijfers besloten tot het project Westelijke Ontsluiting. Dat is de conclusie van buurtbewoners na onderzoek naar de gevolgen van de verhuizing van ziekenhuis De Lichtenberg van de Utrechtseweg naar de Maatweg in Hoogland.

”Het ziekenhuis De Lichtenberg zit niet goed in het verkeersmodel van de Westelijke Ontsluiting”, zegt Elbert Veerman uit de Prins Constantijnlaan. “Het Verkeersmodel 2011 laat voor het jaar 2020 te hoge verkeersstromen zien omdat de aantallen arbeidsplaatsen voor de wijk Berg-Zuid niet kloppen”. De weg tussen Stichtse Rotonde en Amsterdamseweg, die langs het Dierenpark loopt, zal in 2020 minder druk zijn dan in de prognose staat. “Het Verkeersmodel 2011 is ondeugdelijk”, zegt Veerman. “Dat is bijzonder ernstig omdat Verkeersmodel 2011 de basis is geweest voor het besluit tot het project Westelijke Ontsluiting. Daar is het allemaal mee begonnen. Het model 2011 is ook het vertrekpunt geweest voor het ontwerp van de weg.”

Na de verhuizing van het ziekenhuis De Lichtenberg naar Hoogland in december 2013, merkten bewoners van het Bergkwartier hoeveel stiller de rondweg werd. Veerman: “Toen ik daarom eens in de cijfers dook, zag ik tot mijn verrassing dat er voor het jaar 2014, dus na het vertrek van het ziekenhuis, voor de wijk Berg-Zuid niet is gerekend met minder arbeidsplaatsen, maar met méér arbeidsplaatsen. De projectleiding van de Westelijke Ontsluiting heeft nu erkend dat er in het Verkeersmodel 2011 aantallen staan die niet kloppen.”

Foute cijfers Veerman heeft een verkeerskundige gevraagd naar de gevolgen van de foute cijfers. ”Het grote aantal arbeidsplaatsen van het ziekenhuis bepaalt in sterke mate de verkeersbelasting op de Westelijke rondweg. Daarom hebben de onjuiste arbeidsplaatsen-cijfers er toe geleid dat de verkeersstromen voor 2020 te hoog zijn voorgesteld in het Verkeersmodel 2011”, aldus Veerman. Hij wil nu dat de gemeente serieus onderzoek gaat doen naar de gevolgen van de fouten voor de onderbouwing van het project. “We hebben het hier over een weg die minstens 67 miljoen euro kost en leidt tot de kap van 3300 grote bomen. Dan moet je wel heel zeker zijn van je zaak! Er is nog steeds discussie over nut en noodzaak van de weg. Partijen geven toe dat zij vooral voor de aanleg hebben gestemd vanwege dichtgetimmerde afspraken in de coalitie. Ik hoop dat alle partijen willen open staan voor nieuwe feiten”. In de gemeenteraad van oktober 2016 stemden VVD, D66, PvdA, ChristenUnie en CDA voor aanleg van de weg.

Echte knelpunten “De gemeente Amersfoort kan beter investeren in echte knelpunten”, vindt Veerman. “Navigatiebedrijf TomTom heeft vorig jaar de 25 grootste verkeersknelpunten van Amersfoort in kaart gebracht. Het tracé van de westelijke rondweg staat daar niet bij. Aan de noordwest-kant is volgens TomTom alleen het kruispunt Amsterdamseweg/Birkstraat en Barchman Wuytierslaan een verkeersknelpunt. Maar juist dat kruispunt zal als de Westelijke Ontsluiting wordt aangelegd, alleen maar verder verstoppen. Vorige maand kwam ook de ANWB met onderzoek waarin de westelijke rondweg niet scoort als probleemplek. In Amersfoort klagen ANWB-leden vooral over het Eemplein, de Stadsring en de rondweg in Vathorst. Twee van deze drie probleemplekken zijn nota bene nog maar kort geleden aangelegd.”