• Voor patiënten doet Meander Medisch Centrum het ‘steeds beter’. Zij geven het Amersfoortse ziekenhuis een 8,5.

    Dirk Verwoerd

Meander ‘steeds beter’ volgens patiënten

22-08-2017, 15:24 | Extern nieuws | MeanderMC

AMERSFOORT  Patiënten geven Meander Medisch Centrum een 8,5. Dit blijkt uit een grootschalig patiënttevredenheidsonderzoek dat in het voorjaar is uitgevoerd. Het cijfer is gestegen ten opzichte van de vorige meting in 2016.

Frank de Reij, CEO van Meander: “Deze waardering door patiënten is een prachtig resultaat. Drie jaar op rij zien we nu dat de waardering voor Meander Medisch Centrum stijgt. Van een 8,3 in 2014, naar een 8,4 in 2016 en dan nu het rapportcijfer 8,5. Dit cijfer geeft aan dat het ons lukt om steeds beter aan te sluiten bij de verwachtingen van onze patiënten als het gaat om kwaliteit van zorg, bejegening en beleving. Ik heb dat de afgelopen maanden persoonlijk zo ervaren. Op veel afdelingen heb ik meegelopen met de zorgverleners. Zonder uitzondering voelde ik overal de empathie, de zorg, de tijd en de aandacht die er voor onze patiënten is. Van onze dokters, van onze verpleegkundigen en van onze medewerkers bij de ondersteunende diensten. Hoe fijn is het dan dat onze klant, de patiënt, dat onderschrijft en bevestigt.”

Chirurg Paul Verheijen, voorzitter medische staf, is eveneens blij met de uitkomst van het onderzoek. “Alle artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers in dit ziekenhuis zetten zich dagelijks in voor de best mogelijke zorg. Het is een opsteker om te zien dat dit wordt gewaardeerd. Wat ook opvalt, is dat de NPS-score wederom is gestegen, van 55 naar 57%. Deze score geeft aan in hoeverre iemand het ziekenhuis aanbeveelt bij familie of vrienden. Een stijging van twee punten is aanzienlijk en ook daar mogen we trots op zijn.”

Het onderzoek is in het voorjaar van 2017 gehouden onder een representatieve steekproef van circa 11.000 (ex-)patiënten. Gevraagd is hoe zij de kwaliteit van zorg hebben ervaren tijdens een ziekenhuisopname, een bezoek aan een polikliniek of aan de Spoedeisende Hulp. Ook is gevraagd naar de ervaringen op de afdeling Radiologie & Nucleaire geneeskunde, fysiotherapie en stomazorg.