Akzo overweegt chlooraanvoer vanuit Duitsland

ROTTERDAM/AMERSFOORT (ANP) - AkzoNobel treft voorbereidingen om chloor per spoor vanuit Duitsland naar het Rotterdamse Botlek-gebied te transporteren. Dit transport ging structureel en nu nog incidenteel door Amersfoort. Het verf- en chemieconcern kan zijn klanten daar onvoldoende chloor leveren omdat werknemers bij de chloorfabriek van AkzoNobel in de Botlek staken. ,,Wij zijn bezig met voorbereidingen, maar zeker is het niet'', zei een woordvoerder van AkzoNobel. Of het zover komt, hangt volgens hem af van hoe de staking zich verder ontwikkelt. Structurele chloortransporten door Nederland zijn sinds 2006 van de baan. AkzoNobel en het Rijk kwamen dat destijds overeen. Volgens deze overeenkomst mag het wel incidenteel als de productie stil is komen te liggen wegens onderhoud aan installaties. AkzoNobel gaat ervan uit dat het nu ook kan.Vakbondsleden van FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en De Unie besloten maandag de vorige week woensdag begonnen staking voort te zetten. Zij eisen een loonsverhoging van 10 procent, onder meer omdat zij een loonachterstand zouden hebben op werknemers van andere bedrijven. AkzoNobel wijst de looneis als onrealistisch en onredelijk van de hand. Door de staking ligt het productieniveau van de chloorfabriek op ongeveer 60 procent van de maximale capaciteit. Dat niveau moeten de stakers op last van de rechter om veiligheids- en milieuredenen tot en met vrijdag handhaven. Daarna mag de productie verder worden verlaagd tot 47 procent van de capaciteit.Bestuurder Ron Vos van FNV Bondgenoten wil pas inhoudelijk reageren op het mogelijk inzetten van chloortransporten vanuit Duitsland als hij met het actiecomité heeft gesproken. Dat gebeurt woensdag.