• Arjan Klaver

Albatros maakt leeskilometers

Arjan Klaver

AMERSFOORT In Nederland wordt een zogenoemde zwarte school maar al te vaak gelabeld met onder meer taal- en leerachterstand. Veel van deze scholen kunnen deze vooroordelen direct logenstraffen, zoals de Openbare Basisschool de Albatros in Amersfoort, in de wijk Liendert waar Huzeyfe Dogan onlangs tweede werd in de regiofinale van de Nationale Voorleeswedstrijd. En voorlopig is hij nog niet uitgelezen.

De Nationale Voorleeswedstrijd opent elk jaar talloze boeken en is een initiatief van de Stichting Lezen. Deze wedstrijd, die opgezet is om basisschoolleerlingen op een leuke manier te stimuleren te gaan lezen, wordt georganiseerd in samenwerking met alle landelijke bibliotheken. Ook in de stad en haar regio streden leerlingen uit de hoogste groepen van de basisschool voor een plek in de regiofinale. Schoolkampioenen van 23 scholen uit Amersfoort, Baarn, Woudenberg en Bunschoten-Spakenburg namen het tegen elkaar op. De tien beste voorlezers uit deze voorrondes deden mee aan de zogenoemde Eemland-Finale in Theater de Lieve Vrouw. Maria Dekker van 't Anker werd Voorleeskampioen. Zij bereidt zich nu voor om Voorleeskampioen van Utrecht en zelfs het hele land te worden.

Het beoordelen van de hoge leeskwaliteit van beide basisschoolleerlingen was voor jurylid Joke Assink zeker niet eenvoudig. „Dankzij hun passie voor lezen kregen zij hun toehoorders in de zaal in hun verhaal mee", weet de onderneemster die onder meer bekend is van Bed en Breakfast Vita Nova. „In de aanloop naar de jaarlijkse wedstrijd werd op De Openbare Basisschool de Albatros weer flink gelezen", stelt Kasthury Brand. Zij is als leesconsulent van bibliotheek Eemland nauw betrokken geweest bij het gehele proces. „Onder leiding van leescoördinatoren Leny Wisse en Lia Daniël krijgt lezen op deze school elke dag volop aandacht dankzij het gemeentelijk project 'De Bibliotheek op School'. Dit is een intensieve meerjarige samenwerking tussen basisscholen, bibliotheken en gemeente. Door krachten te bundelen en elkaars expertise en bewezen programma's te benutten, werken zij samen voor aantoonbare verbetering van onderwijsresultaten op het gebied van lees- en taalvaardigheid en informatie- en mediavaardigheden. Door deze vaardigheden op jonge leeftijd te versterken, binden ze via 'De Bibliotheek op School' de strijd aan tegen laaggeletterdheid in ons land en dragen zij bij aan de mediawijsheid van burgers. De resultaten van de samenwerking worden continu gemonitord."

SPANNEND Tot vorig jaar organiseerde de Albatros rondom de Kinderboekenweek voor groep zeven en acht een voorleeswedstrijd. Dit jaar heeft deze basisschool voor het eerst meegedaan aan De Nationale Voorleeswedstrijd. De voorlees- inspanning nam volgens de leesconsulent van bibliotheek Eemland in de lange aanloop naar de eerste ronde behoorlijk toe. Ook Huzeyfe, die in het begin zelfs even twijfelde over zijn deelname, maakte de nodige leeskilometers. „Toen ik in groep twee zat, had ik al AVI- niveau 3, bekent de telg uit een Turks gezin. „Ik begon het lezen steeds leuker te vinden. Voor de voorleeswedstrijd kwam ik in onze schoolbibliotheek het boek Broergeheim tegen van Emiel de Wild. Het is een spannend, leuk, mooi en soms verdrietig boek. Het heeft direct mijn smaak veranderd. Al die fantasieverhalen hoeven voor mij niet meer. Kan ook niet als ik arts wil worden."

foto Huzeyfe Dogan begon het lezen steeds leuker te vinden.