• CARLAKOGELMAN

Bijzondere foto's van gelauwerd fotografe

AMERSFOORT De komende weken publiceert de redactie van De Stad Amersfoort een serie bijzondere foto's van de Amersfoortse fotografe Carla Kogelman (1961). Kogelman timmert ook internationaal stevig aan de weg en won gezaghebbende prijzen. Ze werd onder meer in 2014 bekroond tijdens World Press Photo.

Daan Bleuel

Op dit moment is Kogelman in Portugal. ,,Ik ben hier aan het werk', vertelt ze vanuit haar hotelkamer in Lissabon. ,,Vroeger waren de theatergroepen die ik bemiddelde het vehikel om de wereld te ontdekken, tegenwoordig is dat mijn camera.''

Kogelman, Twentse van origine, kwam op haar 18e naar Amersfoort. ,,Voor mijn studie aan het toenmalige Middeloo.'' Middeloo was destijds een sociaal-pedagogische opleiding in Amersfoort, die later ook een creatieve poot ontwikkelde. Daar stond bijvoorbeeld de wieg van de populaire Amersfoortse folkband Pater Moeskroen.

THEATERBUREAU Kogelman raakte na haar opleiding in de Amersfoortse theaterscene verzeild. ,,Ik kon in het inrichtingswerk niet snel een geschikte baan vinden.'' Contacten met het 'Reizend poppentheater festival' en 'Etcetera La Strada' (voorlopers van het huidige straatfestival 'Spoffin') leidden tot de oprichting van een eigen theaterbureau (Kleine Spui Produkties). ,,Ik bemiddelde 20 jaar lang theatergroepen voor festivals en theaters over de hele wereld'', vertelt Kogelman. ,,Omdat het meestal ging om beeldende groepen, zoals poppen- en straattheater, waren die internationaal ook relatief makkelijk onder te brengen. De taal was geen barrière.''

FOTOGRAFIE De kiem voor de latere overstap naar de fotografie werd in die periode al gelegd. ,,Als ik op stap was met groepen fotografeerde ik ze al. Ik had er toen alleen nog niet zoveel verstand van. Dus als er iets misging, wist ik niet waar dat aan lag. Daarom ben ik in 2008 naar de Foto Academie gegaan. In eerste instantie vooral voor de techniek. Sluitertijden, diafragma-instellingen, belichting en dergelijke.'' Inmiddels is Kogelman zó door de fotografie 'gepakt' dat ze -sinds 2011- niet anders meer doet.

FASCINATIES ,,Ik heb twee fascinaties in mijn werk'', zegt Kogelman: ,,Dat is het 'backstage'-verhaal van artiesten -zeg maar de mens achter de artiest- en dat zijn kinderen.'' Vooral de laatste categorie komt terug in de serie foto-documentaires die De Stad Amersfoort de komende weken publiceert. ,,Het ging eigenlijk om een opdracht voor Vrij Nederland'', licht Kogelman de totstandkoming van de productie toe. ,,In een rapport van 'Defence for children' kwam het Amersfoortse postcodegebied '3819' als tweede uit de bus op een ranglijst van kinderen die in armoedige omstandigheden moeten opgroeien. Dat vond ik een fascinerend gegeven.''

Het bleek te gaan om het gebied 'Birkhoven', waar bijvoorbeeld de dierentuin is gevestigd. Ook zijn er omvangrijke sportcomplexen. Maar ook een verzorgingshuis en -niet onbelangrijk- het asielzoekerscentrum. ,,Gek genoeg woonden daar ten tijde van het onderzoek lang niet zoveel kinderen als nu'', weet Kogelman.

Kogelman maakte voor Vrij Nederland een reportage over het onderwerp. Maar het thema had ook lokale relevantie. Dat was reden contact te zoeken met de gemeente (die subsidies beschikbaar heeft voor bijzondere journalistieke producties) en De Stad Amersfoort. Beiden reageerden enthousiast op het plan, dat nu zijn beslag krijgt.

Carla Kogelman behoorde medio september bij de prijswinnaars van de Alfred Fried Photography Award in Oostenrijk. Dezer dagen werd bekend dat ze ook genomineerd is voor de SO Awards 2015 (de Selection Of Dutch Photography), een prijs die ze al eens won.

foto Portretten in zwart/wit; dat is het handelsmerk van fotografe Carla Kogelman.