Destructie centraal in Mondriaanhuis

AMERSFOORT In het Mondriaanhuis opent zondag een nieuwe tentoonstelling: 'De Beuk Erin!' Over gedurfde kunst die voortkomt uit destructie van eerder werk en ideeën.

Willem Jaap van Essen

Rode draad in deze tentoonstelling is een karakteristieke uitspraak van Piet Mondriaan (1872-1944): 'Ik denk dat het destructieve element te veel wordt verwaarloosd in de kunst.' Waarmee hij bedoelde dat destructie van eigen werk vaak noodzakelijk is om nieuwe kunstvormen tot stand te kunnen brengen. En om je als kunstenaar te blijven ontwikkelen.

Mede door deze grondhouding wist Mondriaan tot grote hoogte te stijgen. Zijn landschappen evolueerden door de jaren heen naar de zo befaamde abstracte composities met enkel primaire kleuren en horizontale plus verticale lijnen. Maar dat was wel een proces van vallen en opstaan. Desondanks bleef de geboren Amersfoorter bereid de voor hem vertrouwde denkpatronen achter zich te laten en op zoek te gaan naar het volgende puzzelstukje.

Hedendaagse kunstenaars gaan met 'De Beuk Erin!' verder waar Mondriaan destijds mee begon. Gastcurator van deze tentoonstelling is TADAprojects, een in 2011 opgericht kunstenaarsinitiatief van Marije Vermeulen en Guido Nieuwendijk. Zij werken zelf ook als beeldend kunstenaar en benaderden voor dit project zes vakgenoten, te weten Koen Taselaar, Marjolijn de Wit, Christian Gode, Klaas Kloosterboer, Jasper de Graaf en Jeroen Glas. Marije legt uit: ,,De kunstenaars die we gevraagd hebben mee te doen, hebben allemaal een vorm van destructie in hun werk zitten. We wilden niet dat het een eendimensionaal verhaal zou worden en dat ze bijvoorbeeld allemaal hun werk letterlijk kapot zouden maken om een stap verder te komen. We willen een veelzijdiger beeld geven, waarbij de kunstenaars het uitgangspunt van destructie op allerlei manieren toepassen in hun werk. Die gelaagdheid van interpretaties geeft een mooi beeld als geheel.''

Over de tentoonstelling vertelt Guido: ,,Natuurlijk zijn alle werken van hedendaagse kunstenaars die spelen met een abstracte beeldtaal. De meeste werken zijn specifiek op de ruimte gebaseerd, zoals een videoprojectie, een wandvullende muurschildering, een installatie met bewerkte schilderijen, platte en ruimtelijke collages die een mix zijn van fotografie en keramiek en een installatie met in stukken gezaagde wanden die verplaatst worden.

Destructie als voorwaarde voor vooruitgang was voor Mondriaan een belangrijk goed. Op meerdere punten in zijn werk heeft hij rigoureuze stappen ondernomen om verder te komen. Niet vanuit een berekenende methode, maar juist vanuit een sterk intuïtief gevoel dat het onontkoombaar is om het zó te doen. Dat hebben al de kunstenaars in deze tentoonstelling ook, ze kunnen niet anders.''

'De Beuk Erin!' is van 14 februari t/m 29 mei te zien in het Mondriaanhuis.

foto Gastcuratoren Marije Vermeulen en Guido Nieuwendijk van TADAprojects.