• Edgar Lerk (50) buigt zich in zijn werkruimte over een te repareren saxofoon-in-delen.

    Hans Vos

Edgar Lerk past zijn bouwkundige kennis toe op instrumenten

AMERSFOORT Hobbyisme en professionalisme zijn samengekomen. Drie jaar terug besloot de Hooglandse klarinettist Edgar Lerk om zijn bouwkundige kennis toe te passen op muziekinstrumenten.

Hans Vos

Staand in zijn woonkamer wijst hij naar de tuin, waar de zonnestralen in fraaie bundels neerdalen. ,,Zullen we daar gaan zitten?'' Edgar Lerk bedoelt niet het zitje op het terras, naast de vijver, want daar is het op deze voorjaarsmiddag toch nog te fris voor. Met zijn vingerwijzing duidt de Hooglandse klarinettist op het losstaande atelier in het achterste gedeelte. Apetrots is hij op wat hij zijn 'toko' noemt. Dat is aan zijn tred op het pad te zien.

Zodra de deur van zijn bouwkeet opengaat, treedt de vijftiger zíjn wereld binnen. En daar leidt hij bezoekers, die hun houtblaasinstrument voor onderhoud of revisie aanbieden, graag rond. Als een volleerde gids die de ene na de andere anekdote uit zijn mouw schudt. Zes bij drie meter meet zijn werkplaats, die ooit toebehoorde aan bouwvakkers. Zelf komt Edgar Lerk óók uit de bouw. Tot zo'n vijf jaar geleden verdiende hij in die bedrijfstak zijn brood. Als bouwkundige.

NIEUWE KANSEN De hardnekkige crisistijd kostte hem zijn vaste baan. Hoe vervelend ook, het ontslag bood nieuwe ontplooiingskansen. Het bewijs is sinds 2015 in zijn eigen achtertuin te zien. De chaletachtige schuur die eerst op deze plek stond, voldeed niet langer aan zijn wensen om zijn hobby beroepsmatig uit te oefenen. ,,Het tuinhuisje dat er bij de koop van het huis, achttien jaar geleden, al stond, had ik zelf omgebouwd en geïsoleerd. Maar het werd te klein en het had vanwege houtrot teveel onderhoud nodig.''

Edgar Lerk struinde internet af en vond wat hij zocht: een gebruikte keet. Als de rolluiken worden opgetrokken is er aan natuurlijke lichtinval geen gebrek, wat zijn werkzaamheden ten goede komt. Er is zelfs plaats voor een draaibank, een poetsmachine, een keukenblokje plus een kast voor het huis-, tuin- en keukengereedschap. ,,Ik kan hier, als ik zou willen, dag en nacht aan de gang'', zegt hij. Al houdt 'Vadertje Tijd' – in de vorm van een fraaie staartklok die aan de muur hangt – zijn werktijd scherp in de gaten. ,,Afspraken met klanten die ik maak, kom ik na. Desnoods rond ik 's avonds een reparatie af als me dat overdag niet is gelukt.''

Zijn klant is koning, en hijzelf is de koning te rijk. Leerling-muzikanten, gevorderden, (semi-)professionals, jong en oud kunnen bij hem terecht voor onderhoud of reparatie van hun klarinet, saxofoon, dwarsfluit, hobo en fagot. En voor accessoires en de aankoop van instrumenten. Zelf is hij al veertig jaar een bevlogen klarinettist. Bij het allereerste technische probleem aan zijn eigen instrument ging Edgar Lerk zelf op onderzoek uit. ,,Je bent bouwkundige of niet. Ik was nieuwsgierig, wilde weten hoe mijn klarinet in elkaar zat.'' Zijn geslaagde reparatie was het begin van zijn huidige bestaan.

ONDERNEMERSCHAP In de praktijk heeft de Hooglander het ondernemerschap geleerd. Hij startte zijn bedrijf Happy Woodwinds, bouwde een website, strooide visitekaartjes rond, schreeuwde het van de daken. En zowaar: de loop kwam erin. ,,Ik had niets te verliezen. Gelukkig is het kleine olievlekje steeds wat groter geworden.'' Toch is hij bovenal de muziekspeler gebleven. Hij zet mede de toon in de Koninklijke Amersfoortse Muziekvereniging. Als klarinettist in de harmonie, als ondersteunend saxofonist in het studieorkest. En hij geeft les.

Zorgen om een terugloop van het aantal musicerende kinderen maakt hij zich niet. ,,Welnee, dat is altijd een golfbeweging. Kijk maar naar onze muziekvereniging. Dan weer loopt het jeugdledental terug, dan weer is er een toestroom van nieuwe, jonge leden. In de puberteit stopt een deel, dat is een gegeven. En dan zijn er nog de vele spijtoptanten die zich op hun vijftigste afvragen: waarom heb ik dat muzikale plezier niet vastgehouden? Ach, je bent nooit te oud om het weer op te pakken; je kan altijd weer verder, op elk moment.''

VALSE TOON Bang voor een valse toon, nee, dat moet je niet zijn. Die kán aan het instrument liggen, weet Edgar Lerk. ,,Een niet-sluitend klepje, dat in een onbewaakt ogenblik is ontstaan, kan ervoor zorgen dat het ontstemd is. Vrijwel elk instrument heeft een afwijking. Het is de kunst van de bespeler om die afwijking te ontdekken, zodat die gecorrigeerd kan worden. Muziek is emotie, maar een instrument ook. Waarom wacht een blazer vaak te lang met onderhoud, omdat hij er niet helemaal gerust op is hoe hij zijn instrument terugkrijgt. Dat begrijp ik best. Maar hoe goed een instrument ook wordt onderhouden, van slijtage is altijd sprake. Hoe langer je ermee wacht, des te krampachtiger je gaat spelen. Ik krijg na een onderhoudsbeurt dan ook geregeld de opmerking 'wauw, wat een verschil' te horen. Instrument blij, speler blij. En niet andersom.''

Op zijn werktafel ligt een saxofoon-in-losse-delen. Het zijn erfstukken waarvan Edgar Lerk op verzoek van een familie een glimmend geheel probeert te maken. Het is een bijzondere opdracht, want dit instrument hoeft niet bespeelbaar gemaakt te worden. ,,De man die zich had voorgenomen om het op te knappen, is helaas overleden. Hij wilde dit oude beestje, dat ik niet vaak ben tegengekomen, weer mooi maken om het ter decoratie aan de muur op te kunnen hangen. Dat ga ik nu doen, als een eerbetoon.''