Goed zijn voor je bedrijf én voor de wereld

De Stad Amersfoort.nl doet wekelijks verslag van de zoektocht van Hans van Helden, projectleider van 'Amersfoort dat zijn wij', naar 'het onbekende Amersfoort'. Deze week is hij op zoek naar 'duurzame initiatieven'. Hoe zorgen Amersfoorters dat we in onze stad 'toekomstbestendig' zijn. Deze bijdrage aan het stadsportret schrijven voelt als een reportage maken in een nog maar deels ontdekt land. 'Amersfoort Duurzaam' klinkt groot, en is dat ook als je rondkijkt op internet en als je ziet wat er op de sociale media passeert. Er zijn zoveel verschillende initiatieven, en de thematiek is zo omvangrijk, dat het digitale portret tal van losse impressies gaat bevatten. Vandaag lopen we op tal van plaatsen binnen, snuiven hier en daar de sfeer op van dingen die in ontwikkeling zijn. En zorgen voor foto's en filmpjes op de website van 'Amersfoort dat zijn wij', natuurlijk.Algemeen geaccepteerd is het om bij 'duurzaamheid' drie dingen te onderscheiden: people (mensen, streekvoeding, onderwijs), planet (het leefmilieu, mobiliteit) en profit (de bedrijvigheid). Als je aan alle drie de aspecten aandacht besteedt ben je een maatschappelijk verantwoorde onderneming of organisatie. In Amersfoort noemen we 'maatschappelijk betrokken ondernemen' in één adem met Matchpoint. Carin Kampman, de gedreven en alom aanwezige directeur, is positief over de betrokkenheid van Amersfoortse ondernemers. ,,Het kost minder moeite dan je zou denken om bedrijven te interesseren voor onze projecten. Veel ondernemers willen tegenwoordig iets betekenen voor de samenleving waar ze deel van uitmaken. Duurzaam ondernemen is onderdeel van, zeg maar 'sociaal ondernemerschap'. Dat wordt de toekomst: goed zijn voor je bedrijf èn goed zijn voor de wereld." Ik ontmoet drie ondernemers die mooi in dit beeld passen. Eugen Uppelschoten van de Bikeshop Amersfoort praat bevlogen over zijn bijdrage aan duurzaamheid: een onvermoeibare voorvechter van het gezonde, mileubewuste en verfrissende fietsen. Geen wonder dat ze onlangs gelauwerd zijn als 'de Fietswinkel van het Jaar in Midden Nederland.' Een vrolijke toevoeging aan het digitale stadsportret, dit bijzondere bedrijf. Elske van de Fliert eigenaar/directeur van Zero-e bv is ook al met 'mobiliteit' bezig. ,,Ik reis vanuit mijn kantoor op Calveen het hele land door om gemeenten en kleine bedrijven te adviseren bij hun mobiliteitsmanagement, alternatieve brandstoffen, elektrisch rijden of het inrichten van duurzaam transport." Kan Amersfoort trots op zijn, op deze ambassadeur!De Verduurzamers, zo noemen de architecten van agNOVA zichzelf. Vanuit de tot kantoor gerenoveerde Nicolaaskerk aan de Paulus Borststraat richt architect Jeroen Osendarp zich uitdrukkelijk op 'kleinschalige stadverbetering' zoals hij dat noemt. Geen kostbare ingrepen, geen dure materialen maar duurzame oplossingen het liefst uitgevoerd samen met de (toekomstige) gebruikers.Het resultaat? Postzegeltuinen op braakliggende grond waar vooralsnog niet gebouwd gaat worden. De recent geopende tuin aan de Leusderweg is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook de Verkeerstuin op het terrein van de Wagenwerkplaats 'absoluut mijn dierbaarste plek in de stad' en de buurtspeeltuin Amelie. 'Stadsacupunctuur' noemt hij het zelf. 'Prikjes geven op bijzondere plekken en die weer tot leven brengen. Speldenprikken die tot nu toe goed waren voor veel landelijke publiciteit.' Paul van Heel is kwartiermaker Amersfoort Duurzame Stad, een project waarin ondernemers, onderwijs en overheid samen optrekken om de regio te verduurzamen. ,,Duurzaamheid gaat verder dan zonnepanelen en je eigen groente verbouwen. We zien nieuwe vormen van samenwerking en co-creatie ontstaan waarbij het gezamenlijk belang zwaarder weegt dan persoonlijk gewin. Neem bijvoorbeeld Eemstroom, de Amersfoortse energiecoöperatie. Consument en bedrijfsleven profiteren van een lagere energieprijs en de winsten worden opnieuw in de stad geïnvesteerd. Geen woorden maar daden! Ook initiatieven als het Kennislab voor Urbanisme en de Kennisdesk Duurzaam Bouwen illustreren deze nieuwe manier van denken en doen. De bereidheid in de stad is hoog en iedereen is gemakkelijk te mobiliseren. Juist dat maakt Amersfoort uniek."De Spakenburgse vishandel in Vathorst verkoopt al ruim 4 jaar kwalitatief hoogwaardige vis. Duurzaamheid staat bij de eigenaren Andries van den Enden en Jan-Willem van Blaricum hoog in het vaandel. Jan-Willem slaat de spijker op de kop: ,,Duurzaam lijkt in eerste instantie vaak 'duur': onze hoogrendement pan voor het bakken/frituren van vis, die is veel duurder dan een andere installatie. Maar in gebruik is 'ie qua energie en verbruik van olie zoveel goedkoper, dat we de investering op den duur zeker terugverdienen." Net voor we de deur uitgaan krijgen we nog een veel eenvoudiger raad mee van achter de toonbank: ,,Als iedereen seizoensgebonden zou eten, dat zou pas duurzaam zijn. Bij ons bijvoorbeeld moeten we in de winter geen schol willen, en de klant ook niet." Eten wat de streek biedt, en eten wat het seizoen biedt: hoe simpel kan duurzaam ook zijn.En met die laatste woorden in de viswinkel hebben we het eigenlijk over 'mentaliteitsverandering', een woord dat vaak valt als het om duurzaamheid gaat. Een andere opvoeding dus.Basisschool De Malelande, midden in de, ook al duurzame, wijk Nieuwland, maakt er serieus werk van. Directeur Martijn van Elteren: ,,Dit kun je al zien aan de panden. Op het hoofdgebouw is een mosdak geplaatst en onze schoolwoningen zijn voorzien van zonnepanelen. Hierdoor wekken wij zelf energie op! In de klas kunnen we daar gemakkelijk over doorpraten. In de techniekles wordt met zonne-energie gewerkt. Onze leerlingen worden er dus op een heel vanzelfsprekende manier bij bepaald."Het digitale stadsportret, kortom, kleurt 'groen' vandaag. En dat is van levensbelang in een stad die groeit. Zorgt u dat de voorbeelden van duurzaamheid in uw buurt ook opgenomen worden in het stadsportret? Straten die hun energie anders regelen? Ervaringen met het geweldige aanbod van CNME op Schothorst?Foto's en filmpjes zijn welkom op amersfoortdatzijnwij.nl