Leren programmeren in de vakantie

AMERSFOORT Het spelen van computerspelletjes is leuk. Het maken ervan nog veel uitdagender. Natuurlijk is het niet zo dat een programmeur Quake of Age of Empires in een paar weken in elkaar zet. Dat het wel mogelijk is om in drie dagen een leuk spelletje te tonen, werd afgelopen week bevestigd op het CodeLab dat Lyceo organiseerde.

Arjan Klaver

In de toekomst is het net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels of misschien wel Chinees te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de 'achterkant' van de apparaten die we dagelijks gebruiken. „We maken in het dagelijks leven steeds meer gebruik van computers en slimme apps", weet projectleider Robin de Lange van Lyceo uit Leiden. In de zomer van 2015 is Lyceo in navolging van Europese initiatieven de Lyceo CodeWeken gestart.

APP VAN DE TOEKOMST Tijdens deze programmeercursussen leerden leerlingen in vier dagen hoe ze zelf een game maken. „Vanaf januari 2016 zijn we verder gegaan onder de naam Lyceo CodeLab. Onder deze naam organiseren we verschillende cursussen verspreid over het land. Het Lyceo CodeLab is er voor alle scholieren tussen de 10 en 18 jaar. Voor de beginnerscursus is geen voorkennis vereist, maar het is ook geschikt voor leerlingen die zelf al een website, app of game hebben gemaakt. Doordat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht wordt iedereen geholpen met zijn of haar eigen uitdagingen. Je leert bijvoorbeeld hoe je een game maak, een robot programmeert, of zelf een website maakt. Je raakt vertrouwd met codes en je komt erachter dat programmeren uitdagend, creatief en vooral heel leuk is. Kijk, we communiceren via e-mail en Whatsapp, bankieren online, spelen spelletjes en houden het huiswerk digitaal bij. Het wordt hierdoor steeds belangrijker om te weten hoe dit soort applicaties werken, maar ook hoe je zélf de apps van de toekomst kunt maken. Daarom wil Lyceo met het CodeLab ieder kind de mogelijkheid bieden om te leren programmeren."

CREATIEF En flink aantal leerlingen ging vorige week in Amersfoort tijdens de voorjaarsvakantie drie dagen in de schoolbanken. „Zij maakten kennis met belangrijke begrippen van het programmeren, zoals variabelen, if-statements en loops", legt De Lange uit. „Tegelijkertijd leerden ze dat programmeren creatief, uitdagend en vooral heel leuk is. Tijdens het eerste deel van het CodeLab kregen de deelnemers uitleg van de begeleiders, afgewisseld met oefeningen en zelfstandige opdrachten. In de eindfase werkten ze aan hun eigen spelletje, waarbij ze intensief worden geholpen door de begeleiders. Aan het eind van het CodeLab presenteerden zij hun zelf gemaakte spelletjes en konden familie en vrienden zien wat ze allemaal hadden gemaakt. Leerlingen lieten variaties zien van Pacman, Space Invaders, tekenprogramma's of zelf bedachte doolhofspelletjes."

De vraag voor velen was: What's the name of the game? In de zomervakantie wordt weer een nieuw CodeLab in Amersfoort georganiseerd. Op www.lyceo.nl/CodeLab is het actuele aanbod te vinden.

foto Het Lyceo CodeLab is er voor alle scholieren tussen de 10 en 18 jaar.