• Heliflight.nl

Proef met enkelvoudig inchecken op Valleilijn

AMERSFOORT Connexxion en NS geven donderdag het startsein voor de langverwachte pilot met single check-in/check-out op de Valleilijn. Bovendien grijpen de twee vervoerders de kans om op dit traject verschillende nieuwe OV-betaalmanieren te beproeven. Tijdens de pilotperiode wordt een drietal proeven gedaan met verschillende reismogelijkheden. ,,Het is een mooie mix van een oplossing voor de single check-in/check-out en een test voor de nieuwe manieren van OV-betalen", aldus Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Het NOVB is nauw betrokken bij de pilot en heeft zowel vervoerders als de politiek ondersteund en gestimuleerd om van deze pilot een realiteit te maken. De pilot wordt in drie fases uitgevoerd, namelijk het kopen van een e-ticket via de mobiele telefoon, reisregistratie door middel van GPS en achteraf betalen.

Het voorkomen van meerdere malen inchecken tijdens één reis is al jaren een wens van de politiek en de OV-sector. Het is namelijk niet erg gebruiksvriendelijk voor reizigers. Maar eerdere pogingen tot proeven

hiertoe strandden en zelfs aan deze pilot zijn nog zeer strenge eisen verbonden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vooraf benadrukt dat de pilot slechts twaalf maanden mag duren en bovendien hebben de vervoerders verschillende maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat er concurrentiegevoelige informatie kan worden uitgewisseld tussen Connexxion en NS.

Proef 1 start donderdag; dan kunnen reizigers een e-ticket op hun mobiele telefoon downloaden. Dit doen ze door via de appstores en Google play op Android een app te downloaden. Tranzer heet die applicatie. Via deze app is een e-ticket te koop via iDeal of creditcard. De reiziger krijgt via de app op zijn telefoon een barcode, die ook gebruikt kan worden om de OV-chippoortjes te openen.

SWIPE AND GO In het tweede kwartaal volgt de tweede proef, met 'Swipe&Go'. In de app moeten reizigers voorafgaand aan hun reis aangegeven te starten met hun treinreis. Tijdens hun treinrit wordt dan door middel van GPS en beacons bijgehouden waar de reiziger zich verbindt. ,,Wanneer de reiziger het station verlaat, ontvangt hij een bericht via de app die vraagt of hij zijn reis inderdaad wil beëindigen. Op deze wijze weten we waar en met welke vervoeder de reiziger gereisd heeft", legt NS uit.

Overigens zal de reiziger in eerste instantie ook nog gewoon in moeten checken met zijn OV-chipkaart, omdat de vervoerders eerst willen checken of het bijhouden van een reis via GPS-registratie wel goed werkt. Om dit te checken vragen vervoerders de reiziger om in de app te bevestigen of hij werkelijk de reis heeft afgelegd die via de app geregistreerd is. Wanneer deze techniek zich bewezen heeft, willen Connexxion en NS de proef uitbreiden met achteraf betalen.

REIZEN OP REKENING De laatste proef betreft het reizen op rekening voor mensen met een voordeelabonnement met een OV-chipkaart. Dit is in eerste instantie dus weinig anders dan de huidige manier van reizen. Er zijn twee wezenlijke verschillen, namelijk dat de reiziger niet langer tussendoor hoeft uit te checken en dat het niet langer nodig is om vooraf tot wel twintig euro op de kaart te laden, omdat reizigers achteraf mogen betalen.

Anoniem reizen blijft gewoon mogelijk op de Valleilijn, maar niet als de reiziger gebruik wil maken van het enkelvoudig inchecken.

HOGE SCORE Reizigers van de Valleilijn hebben tijdens het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van het openbaar vervoer (OV-Klantenbarometer) in 2016 een 7,6 gegeven als rapportcijfer. Dat is 0,3 meer dan in 2015, toen de Valleilijn niet verder kwam dan een 7,3. Dat bleek tijdens de presentatie van de uitkomsten van dit onderzoek.

Bij de rapportcijfers die werden toegekend aan de diverse kwaliteitsaspecten waren er ook positieve verschillen. In 2016 scoorde de Valleilijn duidelijk beter op zitplaats (van 7,7, naar 8,6), gemak instappen (van 8,6 naar 8,9), informatie algemeen (van 7,6 naar 8,0), punctualiteit (van 7,2 naar 7,7), reissnelheid (van 7,1 naar 7,4), gebruiksgemak OV-chipkaart (van 7,7 naar 8,0) en overstaptijd (van 6,0 naar 6,3).