• ,,De akoestiek is fijn en het is er sfeervol", aldus Henriette Feith over de Mariënhof.

    Jeroen Kuys
  • Jeroen Kuys

Amersfoortse sopraan in Music on Chairs

AMERSFOORT In de vocale kamermuziekserie Music on Chairs zullen de Amersfoortse sopraan Henriette Feith en het barokensemble Fantasticus muziek laten horen uit de late periode van de Italiaanse barokmuziek. Het tweede concert van dit seizoen vindt plaats op zondag 4 februari om 15.00 uur in de Mariënhof Amersfoort.

Peter Bruinsma

Henriette Feith heeft zich grondig verdiept in de muziekgeschiedenis rondom de gekozen periode. ,,Barok is zo'n veel omvattende betiteling die mensen in de negentiende eeuw aan een periode hebben gegeven en die toen al lang voorbij was. Grofweg kun je zeggen dat de barok de periode van 1600 tot 1750 beslaat. De muzikale stijl uit de renaissance verdween aan het begin van de 17e eeuw gaandeweg en maakte plaats voor een meer homofone stijl waarbij een hoofdmelodie , meestal de bovenstem door akkoorden of nevenstemmen werd ondersteund. Alle nieuwe muziekvormen werden in de loop van de zeventiende en achttiende eeuw doorontwikkeld. Er kwamen cantates en opera's met daarin spectaculaire aria's." Italië werd in de zestiende en zeventiende eeuw meerdere malen door buitenlandse machten aangevallen. De handel in Italië nam af en er was een voortdurende strijd om de macht. Maar ondanks alle schermutselingen werd er in Italië op hoog niveau gecomponeerd en gemusiceerd. Venetië bleef in de tijd van de late barok nog lang onafhankelijk.

VENETIE De componisten die op 4 februari centraal staan hebben allen een band met Venetië. ,,Misschien is de betovering van die magnifieke stad onbewust de inspiratie geweest voor alle muziek geweest die wij in ons concert met als titel De Betoverende Barok brengen." Henriette Feith voelt zich bevoorrecht om met de musici van barok ensemble Fantasticus te mogen werken. ,,Ik kende klavecinist Guillermo Brachetta al en ik ontmoette hem met zijn ensemble op de Dag van de Kamermuziek. Daar ontstond het idee voor samenwerking. Het programma wordt dan heel organisch samengesteld. Het ensemble komt een keer voor het voetlicht en we kijken uiteraard wat beschikbaar is voor zang. Gezamenlijk en ook solistisch laten de musici zich horen." Giovanni Platti emigreerde vanuit Venetië naar Duitsland vanwaar hij zijn prachtige clavecimbelsonates naliet. Een daarvan klinkt in het concert gevolgd door een vioolsonate van Giuseppe Tartini die niet alleen een vioolschool in Padua bestierde maar in totaal maar liefst tweehonderd vioolsonates naliet. Twee aria's van Vivaldi en één van zijn Cello sonates maken ook deel uit van het programma. Het was in het weeshuis voor meisjes in Venetië waar Vivaldi zoveel meesterwerken heeft geschreven. Zelfs Händel had een band met Venetië waar zijn opera Agippina heel succesvol was. Henriette Feith verheugt zich op het concert. ,,We brachten dit programma in december in Kasteel Ammersoyen. Het is heerlijk om het nu nog eens uit te voeren met drie geweldige musici. Alles klopt in de Mariënhof. De akoestiek is fijn; het is er sfeervol en visueel klopt het ook."

Kaarten bestellen op www.musiconchairs.nl of via info@musiconchairs.