• Izhar Elias, Levan Tskhadadze en Henriette Feith.

    Jeroen Kuys

Concert Music on Chairs in bijzondere bezetting

AMERSFOORT De vocale kamermuziekserie Music on Chairs houdt zondag 15 oktober om 14.30 uur in de Singelzaal van de Mariënhof aan Kleine Haag 2 in Amersfoort het eerste concert van het derde seizoen van deze serie, die ijvert voor de programmering van oorspronkelijke, vaak minder bekende kamermuziek met een vocaal element.

De Amersfoortse sopraan Henriette Feith was in 2015 initiatiefnemer van de kamermuziekserie Music on Chairs. In organisatie en uitwerking bijgestaan door Angelique ter Weij zijn er inmiddels al vele muziekstijlen gepasseerd uit vele eeuwen in uiteenlopende bezettingen. De deelname van 'huissopraan' Henriette Feith aan de concerten blijft een ongewijzigde stabiele factor. Inmiddels heeft Feith met een heel aantal bijzondere ensembles en zangers samengewerkt. Sinds haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam groeide haar voorliefde voor de kamermuziek. ,,Voor het concert van 15 oktober kiezen we voor een opzienbarende en weinig voorkomende combinatie van klarinet, sopraan en gitaar. We brengen een bijzonder programma dat land- en stijlgrenzen overschrijdt. We brengen klassiek romantisch en hedendaags repertoire, opzwepende Georgische muziek, Italiaanse operavariaties en Sefardische melancholie. Klarinettist Levan Tskhadadze is één van de meest invloedrijke jonge musici van Georgië. Hij vormt een duo met de internationaal geroemd gitarist en winnaar van de Nederlandse Muziekprijs 2011; Izhar Elias", licht Henriette Feith toe.

Ze ontmoette de heren musici op een dag voor de kamermuziek in het Muziekgebouw van de Omroep. ,,Zo'n dag is een soort beurs. Je ontmoet gelijkgestemde collega's, legt contacten en breidt je netwerk uit. Ik hoorde hen daar spelen en er ontstond een gesprek over een eventuele samenwerking. Ze beluisterden één van mijn cd's en werden enthousiast."

En dan is er de zoektocht naar geschikt repertoire voor deze bezetting. Lag dat voor het oprapen? ,,Nee, zeker niet. Ook voor de combinatie gitaar en klarinet bestaan in de klassieke muziek weinig oorspronkelijke composities. Daarom schreven de heren ook veel eigen arrangementen en dat leidde tot de uitgave van hun cd. Caroussel in 2016. Al zoekend naar muziek voor ons drieën als trio, bleek er onverwacht toch veel mogelijk. Zo brengen we Das Fischermädchen van Schubert in een bewerking voor sopraan en gitaar. Daarnaast klinken twee duetten van Schumann waarbij de sopraan de eerste stem zingt en de klarinet de tweede stem speelt. We vonden zelfs één stuk dat oorspronkelijk voor deze combinatie werd geschreven. Het heet Like Black Snow van de Amerikaanse componist Frank Wallace. Het stuk is eigenlijk geschreven voor de altstem. We zochten contact met de componist en hij was bereid het stuk te transponeren naar de sopraanhoogte. Het gedicht Like Black Snow dat ik zing vind zijn oorsprong in losse woorden en losse zinnen die ooit met magneetjes op de koelkast waren bevestigd en door de zoon van Wallace tot een inspirerend gedicht aaneen zijn gesmeed."

Ook bijzonder zijn de vrij onbekende Vocalises voor zangstem en klarinet van Ralph Vaughn Williams die hij aan het eind van zijn leven schreef en waarin die typisch Britse pastorale, landelijke sfeer met wortels in volksmuziek zo prachtig doorklinkt. En dan zijn er de Sefardische liederen, die hun Joodse oorsprong vinden in Spanje en door de eeuwen heen zijn vermengd met andere culturen in taal en sfeer. Ze zijn vaak gearrangeerd maar behouden hun typisch Joods-Spaanse klankkleur. Van Lorenzo Paloma en Rodrigo klinken er twee. ,,En zo passeren in dit Music on Chairs concert alle combinaties en stijlen de revue", resumeert Henriette Feith.

Concert Three of a Kind, zondag 15 oktober 2017, Mariënhof, Kleine Haag 2, zaal open 14.30 uur, aanvang concert 15.00 uur. Reserveren en informatie: www.musiconchairs.nl of mail: info@musiconchairs.nl.