• Toonkunst Amersfoort vertolkt opnieuw het meesterwerk van Bach.

    Archief

Toonkunst brengt Matthäus

AMERSFOORT Oratoriumkoor Toonkunst Amersfoort onder leiding van Bas van den Heuvel brengt zaterdag 10 maart de Matthäus Passion in de St. Joriskerk. De uitvoering begint om 19.00 uur. ,,Ja, dat is aan de vroege kant", voegt koorlid Henk Mul toe. Hij is belast met de pr van de meer dan een eeuw oude oratoriumvereniging. ,,Dat vroege tijdstip heeft vooral te maken met de lengte van het stuk. En hoewel het tempo zeker van deze tijd is, willen we onze uitvoering vooral rust en bezinning laten uitstralen."

Peter Bruinsma

Het is zeker niet de eerste keer dat Toonkunst Amersfoort de Matthäus Passion uitvoert. ,,In de frequentie van onze uitvoeringen van dit stuk zat zeker geen regelmaat. Nu hebben we ervoor gekozen om de Matthäus Passion eens in de twee jaar uit te voeren. Een jaarlijkse gebeurtenis zal het zeker niet worden want de realisatie van een dergelijk grootse uitvoering is ook een financiële inspanning voor onze vereniging," verklaart Henk Mul.

HONDERD Voor deze gelegenheid werd het koor aangevuld met vijfentwintig leden. Samen met de vijfenzeventig vaste zangers levert dat een koor van honderd zangers op. ,,Er is voldoende belangstelling en in de loop der jaren hebben we een lijst met zangers aangelegd die we op tijd aanschrijven. Vaak geven de projectzangers zich na een uitvoering meteen op voor een volgend project."

EVANGELIE Bach's Matthäus Passion bestaat uit twee delen die tesamen in vierentwintig scenes onderverdeeld kunnen worden. Het Evangelie heeft de belangrijkste plaats in het werk. Bach schreef zijn passiemuziek dan ook voor liturgisch-kerkelijk gebruik. Voor dirigent Bas van den Heuvel blijft de Matthäus Passion boeiend en uitdagend. ,,Zijn muziek kan op zoveel manieren worden uitgevoerd en is, misschien wel juist daarom, altijd weer verrassend. Wat mij in het werk aantrekt is dat Bach het lijdensverhaal zó weet te vertellen dat iedereen, gelovig of niet, erdoor getroffen kan worden. Voor mij als dirigent is het een interessante zoektocht naar hoe de muziek het beste tot zijn recht komt. Dat betekent elke keer weer experimenteren met tempo, dynamiek en tekstinterpretatie. Steeds kom ik daarbij tot de ontdekking dat er niet één waarheid is over hoe de muziek uitgevoerd zou moeten worden. Sommige delen kunnen snel of langzaam klinken zonder daarbij aan overtuigingskracht in te boeten. En zo blijft Bach mij boeien, en hopelijk ook de musici en ons publiek."

Hoewel veel zangers het werk al kennen is repeteren nog altijd heel zinvol. ,,Omdat de meeste zangers de noten kennen, kan het proces van vervolmaken en weer eigen maken al gauw beginnen. De dirigent legt andere accenten dan voorheen. Dat maakt elke uitvoering weer anders en levendig", besluit Henk Mul.