• De Nieuwe Hof

De Nieuwe Hof: herkenbaar baken

Advertorial

NIEUWLAND Vitaliseren, vernieuwen en bruisen. Met deze waarden hebben de middenstand, de gemeente Amersfoort, stakeholders en enthousiaste meedenkenden uit de wijk de dynamiek van winkelcentrum De Nieuwe Hof in Nieuwland een opwaartse impuls gegeven. „We zijn op de goede weg om weer een plek in de wijk te worden voor ontmoetingen en de dagelijkse boodschappen."

Dit zegt Jeroen Tuijp met veel overtuiging. Twee jaar geleden nam hij de voorzittershamer van de winkeliersvereniging over van Matthijs van Baaren die destijds op zijn beurt besloot zijn Bruna-winkel in De Nieuwe Hof te sluiten. Hij wilde zich concentreren op zijn vestiging in Emiclaerhof. „Van Baaren heeft veel betekend voor dit achttien jaar jonge winkelcentrum", weet de Noord-Hollander die al dertien jaar in de winkelstrip van De Nieuwe Hof actief is met de Volendammer Vishandel.

Natuurlijk weet hij dat het winkelcentrum omgeven is door uitleggebieden met enorm veel potentie. Nieuwland alleen al behoort tot de één van de grootste wijken van de stad. Toen hij tot voorzitter werd gekozen, koos Tuijp en zijn verenigingsgenoten voor een nieuwe koers om dit winkelgebied een nieuw elan te geven. Die van samenwerking. „Kijk, net als een bedrijf hebben wij als winkeliersvereniging onze voelhorens gebruikt om de bekende stip aan de horizon te zetten. Buiten het kader denken was dus noodzakelijk om de rol van dit winkelcentrum te vergroten en haar bestaansrecht te versterken. Want hoe ziet dit winkelgebied er in de nabije toekomst uit en welke kansen zijn er om de aantrekkingskracht op de consument, zoals dat in het recente verleden was, te vergroten? Om deze missie kans van slagen te geven, hebben wij een samenwerking gezocht met de gemeente Amersfoort en stakeholders. Daarnaast hebben we ook enthousiaste meedenkenden uit de wijk bereid gevonden om met ons van gedachten te wisselen. In gezamenlijkheid hebben we de schouder eronder gezet om De Nieuwe Hof te vitaliseren, te vernieuwen en te laten bruisen. En dat was hard nodig. We bevonden ons immers al een tijdje in een neerwaartse spiraal. Er was hier gedurende de crises sprake van veel leegstand en een gebrek aan identiteit."

AANKLEDING Het herstel werd zichtbaar nadat niet eens zo lang geleden Jumbo haar deuren opende. De reuring begon weer op gang te komen. Toch zagen Tuijp en de leden zijn winkeliersvereniging nog een eenzijdige aanloop. Dat veranderde nadat een vestiging van Kruidvat de carrèvormige winkelstrip verrijkte. „Daar waren we natuurlijk ook heel blij mee", aldus de ras-Volendammer die zelf ervoer dat de trek in het winkelcentrum toenam. Niet alleen uit Nieuwland maar ook uit Hoogland en de omliggende uitleggebieden van de stad. „Voorts is New York Pizza naar de binnenzijde verhuist. Tijd om even achterover te leunen was er niet. We moesten nog stappen maken. En dan heb ik het uiteraard over de aankleding. Samen met het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het vastgoedbeheer, proberen we de komende tijd het winkelklimaat te upgraden. Zo plaatsen we straks zeven grote plantenbakken, gevuld met heesters om de ruimte van het middenplein enigszins te doorbreken. Het ziet er straks een stuk aangenamer uit. Bovendien hebben we het straatmeubilair laten verwijderen, zodat het winkelend publiek overdag en tijdens de winkelavond geen hinder zal ondervinden van hangjongeren."

Natuurlijk ziet de voorzitter nog twee winkelruimten waar het licht nog ontstoken moet worden. Volgens hem is er nog dringend behoefte aan een boekenzaak en een lunchroom waar het winkelend publiek kan neerstrijken voor een kopje koffie, een gebakje of een eenvoudige lunch. „Als die lege plekken zijn ingevuld, kunnen we ons als hardwerkend winkeliersvereniging weer storten op het uitwerken van andere ideeën waarmee we De Nieuwe Hof nog beter op de kaart kunnen zetten."

FEESTDAGEN Dankzij alle energie van de samenwerkende partijen is er in twee jaar tijd een behoorlijke frisse wind door dit winkelcentrum in Nieuwland gegaan. Denken in oplossingen, zeker niet in problemen. Het is de winkelende consument zeker niet ontgaan. Ook tijdens de naderende feestdagen en de jaarfestiviteiten die nog in het vat zitten, zal die frisse wind zichtbaar zijn, dankzij het inschakelen van Promotions by Maureen. „Zij is een goede partner voor onderscheidende marketing-, communicatie- en promotieactiviteiten", weet Tuijp. „En dat is straks te merken als wij op woensdag 23 november tussen 15.00 uur en 17.00 uur gastheer zijn van Sinterklaas. Een heerlijk feest voor jong en oud. En dat geldt ook voor de gezellige kerstperiode. De lichtjestocht is gepland op 16 december en zal eindigen in het winkelcentrum waar de ondernemers tegelijkertijd een proeverij organiseren om hun lekkernijen te laten proeven. In het nieuwe jaar zal het ook niet ontbreken aan activiteiten, zoals de barbecueavond, consumentenacties en het wijkfeest dat jaarlijks georganiseerd wordt door New & United waar wij zeker weer bij aansluiten."

De dynamiek is terug. De Nieuwe Hof is weer een herkenbaar baken voor winkelaars en winkeliers „Het sparren met de Nieuwlanders zal komende jaar nog veel meer reuring opleveren", aldus Tuijp. „Daar ben ik van verzekerd."

Winkels in De Nieuwe Hof

Blokker Huishoudelijke Artikelen

Come Back cafetaria

Delicia grill restaurant

Dental Care 4U

Efes Mediteraanse delicatessen Doner Kebap

Ferron Optiek

Gijsbrecht Tweewielers

Hairworx

Houdwerk 2.0

Imminkhuizen bakkerij

Jumbo Supermarkt

Kruidvat

Li's Garden

Medikos Huid & Laserkliniek

Mr. Donner 033

New York Pizza

Proud Kapsalon

Van Beest Bloemen

Volendammer Vishandel