• De Waterlijn in Amersfoort.

    Waterlijn

'Drukke augustusmaand voor toerisme in Amersfoort'

AMERSFOORT Augustus is voor Amersfoort op het gebied van toerisme een prima maand geweest. Het bezoek aan de website van VVV Amersfoort verdrievoudigde, het internationale bezoek aan de VVV-winkel nam met 50 procent toe, een recordaantal citycards ging over de toonbank en ook uit de passantentellers in de binnenstad blijkt dat augustus een drukke maand is geweest, meldt Stichting Citymarketing Regio Amersfoort.

In augustus brachten bijna 75.000 mensen een bezoek aan de website van de VVV. Dat is een verdrievoudiging in vergelijking tot dezelfde maand vorig jaar. De meeste interesse komt van Nederlandse dagjesmensen, maar ook van toeristen uit onze buurlanden zoals België, Duitsland en Engeland. Daarnaast nam het internationaal bezoek aan de winkel van de VVV toe. Bijna duizend buitenlandse toeristen brachten in augustus een bezoek aan de winkel, dat is een toename van 50 procent ten opzichte van vorig jaar. Duitse en Vlaamse gasten zijn de meest frequente bezoekers van de winkel. Het totaal aantal internationale bezoekers aan de winkel is na afgelopen maand al hoger dan het totaal aantal bezoekers in heel 2015.

GEEN RECORD Chantal Orth, voorzitter van HOST (Hotel Overleg Samenwerking Toerisme), geeft aan dat de hotels in deze regio een prima zomer hebben gehad. ,,Gemiddeld gezien is het naar volle tevredenheid, maar we hebben geen recordaantal overnachtingen gehad. Vorig jaar was bij de meeste hotels beter." Bij het Lange Jan Hotel was wel een beduidende stijging merkbaar. Manager Jorit Bons: ,,Het was een fijne zomer. Het aantal overnachtingen in augustus is met 9 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De herkomst van de gasten is ook steeds gevarieerder. Er kwamen zelfs gasten uit Finland met een lokale reisgids waar in ons kleine stadshotel werd genoemd, zonder dat we hier van wisten. Het leuke is dat toeristen elkaar overtuigen om Amersfoort en de regio te bezoeken. Het gaat rond dat we hier leuke hotels, bewoners, restaurants, cafés en evenementen hebben. De gastvrije stad met de allure van een dorp is in trek en terecht."

Een rondvaart door de binnenstad van Amersfoort is populairder dan ooit tevoren. Volgens Bob Ramak van de Waterlijn hebben zij het hoogste aantal gasten mogen ontvangen in de historie van de organisatie: ,,Het weer in de maanden juli en augustus is ons gunstig gezind geweest en dat is aan het aantal gasten te zien. In augustus hebben we 10.608 gasten rondgevaren, het hoogste aantal van alle twintig jaren Waterlijn." In september 2017 verwachten zij de miljoenste passagier.

INTERESSE SPANJE Uit de bezoekersregistratie van de VVV blijkt ook dat Spanjaarden onze stad steeds meer weten te vinden. Waar de plotse interesse vandaan komt, is nog onduidelijk volgens Directeur Paul David Tigelaar: ,,We gaan onze Spaanse gasten de komende tijd vragen wat hun reden van bezoek is, want hoe beter we weten waarom onze gasten Amersfoort bezoeken, des te beter we daar op in kunnen spelen."

Citymarketing Regio Amersfoort voert campagne onder verschillende noemers. Zo is Tijd voor Amersfoort gericht op het bevorderen van Nederlands en Vlaams toerisme en richt Visit Amersfoort zich op de internationale toeristen. Afgelopen jaar is Citymarketing ook de samenwerking aangegaan met Arrival Guides. ArrivalGuides is de grootste verspreider ter wereld van toeristische content. Meer dan 340 organisaties zoals Aer Lingus, Etihad Airways, Visa en Air Berlin maken gebruik van de database met destinatie-informatie, waaronder dus de informatie van Amersfoort.