• CityTijger

Oprichter CityTijger: 'ik wil alle gedupeerden compenseren'

AMERSFOORT Er is een sprankje hoop voor de gedupeerde klanten van CityTijger, de Amersfoortse reisorganisatie die in augustus abrupt stopte met haar activiteiten. Dat zegt oprichter Mark Leeuwesteijn. ,,Ik heb het beheer over mijn bedrijf terug en probeer de zaak weer op te bouwen en iedereen te compenseren.''

Fija Nijenhuis

CityTijger, dat tot deze zomer busreizen en stedentrips verkocht, zegt gedupeerd te zijn door Gerard Hermsen. Die werd in november 2016 aangetrokken door het bedrijf om ,,verdere groei'' te realiseren. In de loop van dit jaar annuleerde CityTijger echter op het laatste moment verschillende reizen en stedentrips. Terugbetalingen aan klanten bleven uit. Omdat CityTijger niet was aangesloten bij een garantiefonds, is het de vraag of dat ooit nog gebeurt. Het AVROTROS-programma Radar besteedde een aantal keren aandacht aan de zaak.

COMPENSEREN Volgens Leeuwesteijn heeft Hermsen zich inmiddels uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel, waardoor hij nu zelf weer het beheer van CityTijger in handen heeft. Alle banden met Hermsen zijn verbroken, zegt hij. ,,Ik ben nu bezig de boel weer op te bouwen. Maar dat is een grote klus, want Hermsen heeft alle administratie weggegooid. Als we alles weer op orde hebben, hoop ik dat we investeerders kunnen vinden die vertrouwen in mijn bedrijf hebben, zodat ik een doorstart kan maken. Ik wil alle gedupeerden compenseren.''

Dat Leeuwesteijn de bedrijfsvoering overliet aan Hermsen, had te maken met privé-omstandigheden, aldus de Amersfoorter. ,,Ik ben er een tijdje tussenuit geweest.''

VORDERINGEN Volgens hem wachten nog tachtig tot negentig mensen op geld van CityTijger. Gaat hij hen op de hoogte houden van de vorderingen? ,,Ja, dat wil ik zeker. Het probleem is alleen dat ook alle e-mailadressen van klanten verdwenen zijn. Maar we zijn wel weer te mailen en ik antwoord iedereen binnen drie dagen.'' Als de administratie op orde is, bekijkt Leeuwesteijn met zijn advocaat of hij aangifte gaat doen tegen zijn voormalige medewerker.

SCHADE In september maakte het Amersfoortse vervoersbedrijf Besseling al een eind aan de samenwerking met Hermsen, die daar sinds 1 januari van dit jaar als algemeen directeur in dienst was. Besseling reed in opdracht van CityTijger, dat een ruimte huurde in het pand van Besseling. ,,We hebben het vertrouwen in Hermsen opgezegd omdat hij frauduleuze handelingen heeft verricht'', zegt een woordvoerder. De schade loopt volgens hem in de tonnen. Besseling heeft het advocatenkantoor KockVanGrondelle in de arm genomen. Of er een rechtszaak wordt voorbereid, wil advocaat Colette Kock niet zeggen. ,,We hebben afgesproken nu niet op de zaak in te gaan.''

Gerard Hermsen zegt desgevraagd dat hij ,,absoluut geen'' frauduleuze handelingen heeft gepleegd. ,,Ik zou niet weten welke.'' Ook hij heeft een advocaat in de arm genomen. Hermsen ontkent de administratie van CityTijger vernietigd te hebben. Hij citeert een mail van een controller van Besseling dat CityTijger eind 2016 al technisch failliet zou zijn geweest. ,,Het bedrijf had toen 80.000 euro schuld bij Besseling.'' Die eiste dat geld niet op, maar nam samen met Hermsen aandelen van CityTijger over, zegt Hermsen. De administratie van CityTijger is volgens hem te vinden in een systeem van Besseling. Dat het vervoersbedrijf Hermsen nu beschuldigt van frauduleuze handelingen, zou komen doordat het bedrijf hem verantwoordelijk houdt voor het oplopen van de belastingschuld. ,,Mij treft geen blaam. Ik kan alles aantonen met bewijzen.''

Hermsen geeft overigens aan dat hij volgende week bij de politie aangifte gaat doen tegen Marc Leeuwesteijn wegens smaad.