• Maude Gratton

    Emmanuel Jacques

Il Convito met Beethoven in Baarnse Paaskerk

18-03-2019, 14:47 | Lezersnieuws | Kees

Zaterdagavond 30 maart 2019, aanvang 20.15 uur, concerteert op uitnodiging van de stichting Kunst & Cultuur Baarn het Franse ensemble Il Convito in de aan de Oude Utrechtseweg 4 in Baarn gelegen Paaskerk. Maude Gratton, fortepiano, Pablo Valetti, viool, en Bruno Cocset, cello, brengen dan kamermuziek van Ludwig van Beethoven. Toegangsbewijzen zijn op de avond van het concert verkrijgbaar bij de ingang van de kerk. De prijs bedraagt € 20. Jongeren genieten gratis toegang.

Maude Gratton studeerde orgel, klavecimbel en fortepiano aan de Conservatoria van Poitiers en Paris. Tot haar docenten behoorden onder anderen Pierre Hantaï, Blandine Rannou en Olivier Latry. In Parijs studeerde zij met de hoogste lof af en wat volgde was een indrukwekkende carrière. Ze speelde in fameuze ensembles als Il Seminario Musicale, Le Concert Français, Le Banquet Céleste, Les Basses Réunies en het Ricercar Consort. In 2005 richtte zij haar eigen ensemble Il Convito op, waarmee zij in wisselende samenstellingen en bezettingen met veel succes optrad tijdens tal van vooraanstaande Europese Oude Muziekfestivals.

De in Argentinië geboren violist Pablo Valetti studeerde aan de Schola Cantorum in Basel. Hij treedt regelmatig op als solist bij prestigieuze barokensembles en orkesten zoals Les Arts Florissants, Le Concert des Nations, Concerto Köln en Hespèrion XXI. Afgelopen december was hij nog te horen in de Paaskerk samen met Café Zimmermann.

Ook Bruno Cocset geldt als een vooraanstaand musicus. Na zijn opleiding aan het conservatorium van Tours volgde hij lessen en master classes bij Anner Bijlsma, Jaap Schröder en Christophe Coin. Als cellist werkte hij samen met tal van fameuze barokensembles, waaronder Le Concert des Nations van Jordi Savall. Met zijn eigen in 1996 opgerichte ensemble Les Basses Réunies verzorgde hij in de afgelopen jaren tal van spraakmakende concerten in geheel Europa (ook in Baarn!) en zorgde hij voor veel niet te versmaden cd's.

Het programma vermeldt naast de cellosonate opus 5/2 (1797) ook twee van de drie vroege pianotrio’s van Beethoven. Naar verluidt was Haydn erg complimenteus over de trio’s, die voor die tijd een aantal noviteiten bevatte. Zo zijn ze niet opgebouwd uit de gebruikelijke drie, maar uit vier delen en paste de componist ook meer wisselingen van majeur naar mineur toe dan destijds gewoon was. Het leverde prachtige muziek op!