• Mariska Bergman, Raymond van den Hoek, Sander van der Horn en Paulien van de Bunt werkten wekenlang aan het ontwerp.

    Clemens Rikken

Doorendoor ontwerpt huisstijl Koningsdag: 'kroon op ons werk'

AMERSFOORT Een proces van meerdere maanden ging er aan vooraf en uiteindelijk was de lancering daar. 'Doorendoor ontwerp' had de eer om de huisstijl voor Koningsdag te ontwerpen en zij zijn daar maar wat trots op. ,,We kwamen er maar niet uit en hebben daarom twee ontwerpen getoond."

Jeroen van der Veer

Samen met drie andere bureaus waren zij uitgekozen om hun idee aan de gemeente te laten zien en uiteindelijk viel de keuze op hen. ,,Dat was een super gaaf moment, maar ook spannend", bekent Sander van der Horn. ,,Die andere twee bureaus waren ook erg goed en daarom vinden wij het een eer dat wij het mochten doen."

BRAINSTORMEN Een tafel vol met ontwerpen, dagen brainstormen en tientallen schetsen uiteindelijk toch in de prullenbak gooien. Bij het ontwerpbureau uit Amersfoort deden ze de afgelopen periode vrijwel niets anders. ,,Och, hou op. Dat proces heeft echt veel tijd gekost. Iedereen denkt dat het eenvoudig is; even een huisstijl en een logo ontwerpen. Nou, ik kan je vertellen... dat is echt niet zo. Het is een intensief proces: tussen de eerste brainstorm en het eindresultaat zat een week of vier."

In het pand aan de Stadsring werd bij het binnenhalen van de klus direct geschakeld. De medewerkers hadden afgesproken om onderling een brainstormsessie te houden, maar voor dat moment er daadwerkelijk was, hadden de vier medewerkers in hun vrije tijd al het een en ander gedaan. ,,Je wilt toch aan de slag", glundert Van der Horn. ,,Uiteindelijk hebben we alle ontwerpen op tafel gegooid en zijn we gaan bedenken hoe we het tot in de perfectie goed konden doen."

OPGELUCHT Dat bleek geen eenvoudige klus, want de designers kwamen er onderling niet uit. Twee ontwerpen bleken zo goed, dat een beslissing maken onmogelijk was. ,,En daarom zijn we met twee ontwerpen naar de gemeente gegaan en ook daar kwamen ze er nauwelijks uit." Uiteindelijk werd er een knoop doorgehakt en kwam er een einde aan het creatieve proces van het Amersfoortse bedrijf. ,,Als je de blije gezichten van de burgemeester en wethouders ziet, ben je toch wel opgelucht", aldus de 43-jarige Van der Horn. ,,Het is een enorme opdracht geweest, waar veel tijd in heeft gezeten. Als je dan uiteindelijk een tevreden opdrachtgever hebt, ben je heel blij."

ENORM TROTS Op de lanceringsdag hielden de werknemers van Doorendoor ontwerp social media nauwlettend in de gaten en zij zagen daarop zo nu en dan ook kritiek. ,,Dat hou je altijd ", zegt Van der Horn. ,,Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet ongevoelig ben voor kritiek, maar je kan er helaas niets mee. Er zijn altijd mensen die ergens iets van vinden en dat is hun goed recht."

TROTS Toch laten de werknemers de kritiek voor wat het is en overheerst trots. Trots dat zij dit voor hun eigen stad hebben ontworpen. ,,Ja, super vet natuurlijk. Dit is echt letterlijk en figuurlijk een kroon op ons werk. We wonen allemaal in Amersfoort en het logo mag iedereen ook gebruiken. We zullen het dus veel en vaak zien. Logisch dat je dan trots bent."