• Een deel van de mannen en vrouwen van IDTV die meewerken aan het project Koningsdag 2019.

    Jos Verwer

IDTV bedacht met gemeente het concept voor Koningsdag

AMERSFOORT Het project Koningsdag heeft niet alleen veel Amersfoorters bij elkaar gebracht, ook binnen organisaties zijn nieuwe connecties gelegd. Eén van de partijen die een belangrijke rol achter de schermen heeft is IDTV. Dat kreeg de eer om samen met de gemeente het concept te bedenken.

Jeroen van der Veer

De organisatie staat bekend om zijn programma's zoals Wie is de mol, maar ook de 5 mei-concerten en de Koningsvaart in 2013. Er was dus al ervaring met het Koninklijk Huis en toen de gemeente Amersfoort IDTV vroeg voor een pitch, ging het direct aan de slag.

SAMENLEVING CENTRAAL ,,We hebben met enorm veel mensen gesproken. Niet alleen op het gemeentehuis, maar ook zeker met de burgers", aldus Sandor van Geelen, hoofd events bij IDTV. ,,Hierdoor kregen wij heel sterk het gevoel dat Amersfoort houdt van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg."

Mede daarom werd samen met de gemeente een concept ontwikkeld waarbij geen beroemdheden in het zonnetje staan, maar de 'gewone burger'. ,,De stad heeft geen grote voetbalclub, geen heel bijzonder gebouw of wereldberoemdheden. Wat opviel in de gesprekken was het gegeven dat Amersfoort heel gastvrij is en ook nieuwsgierig is aangelegd. Daarom hebben we gekozen om de samenleving centraal te zetten."

GEZAMENLIJK AVONTUUR Na de overtuigende pitch ging de gemeente de samenwerking aan met IDTV en samen werd het plan verder ontwikkeld. ,,Het is een avontuur; van begin tot eind. Voor ons als organisatie, maar straks letterlijk ook op de route. We hadden iets nieuws voor ogen. Vaak zie je dat Koningsdag ergens begint en elders eindigt. Wij beginnen de route met het gegeven dat de koning een foto maakt van de verhalenvertellers en op de route en op eind ziet hij deze mensen terug. Hiermee geven we aan; het is een gezamenlijk avontuur."

AFSTANDSBEDIENING Het is één van de vele elementen die onder andere uit de koker van IDTV komen. ,,Tijdens onze gesprekken in Amersfoort hebben we tal van mooie plannen gehoord", aldus Van Geelen. ,,Het liefst doe je deze allemaal in het programma, maar daar hebben we simpelweg de tijd en ruimte niet voor."

Sinds oktober is IDTV met een select groepje begonnen aan dit project en inmiddels is er een team van ruim 20 man met 27 april bezig. ,,Het is eigenlijk nooit klaar. Pas als Koningsdag is afgelopen, zit onze taak erop. We zijn continu aan het finetunen en monitoren. Daarnaast is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Er zijn veel mensen op de route die straks iets gaan doen, het is belangrijk dat zij zich aan de afspraak houden en niet dat er straks opeens twintig groepen zijn die een liedje gaan zingen. Daarnaast is tijdsbewaking belangrijk, al hebben wij niet op alles invloed. Wij kunnen de koning en zijn familie niet besturen met een afstandsbediening, maar moeten wel aangeven wanneer men naar een nieuw onderdeel moet."

MODERNER Het bewaken van het uitgewerkte programma is dus één van de taken, maar ook de connectie met NOS mag niet ontbreken. Zij moeten er namelijk straks voor zorgen dat de plannen en ideeën mooi op beeld komen. ,,Er is dagelijks overleg", benadrukt Van Geelen. ,,We kennen elkaar goed van andere projecten, dus dat loopt perfect." Nog even en dan is de heugelijke dag daar. Een dag waarop alle puzzelstukjes ineen moeten vallen. ,,Als Amersfoort trots is en vrolijk terugkijkt op de dag, zijn wij ook blij. Daarnaast hebben we geprobeerd Koningsdag iets moderner te maken en het zou leuk zijn als het publiek en de kijker op televisie dit opmerkt."