• Ilvy Njiokiktjien

150 medewerkers in onzekerheid na faillissement Bestax

AMERSFOORT Taxibedrijf Bestax uit Amersfoort heeft faillissement aangevraagd. De ruim 150 werknemers zijn gisteravond tijdens een personeelsbijeenkomst geïnformeerd. ,,Het is een triest verhaal, met grote gevolgen voor de werknemers. Een vertrouwd taxibedrijf verdwijnt uit Amersfoort", zegt Job Marskamp van CNV Vakmensen in een eerste reactie. De 150 medewerkers leven in onzekerheid maar verwachten morgen gewoon naar het werk te gaan.

Bestax is onderdeel van Besseling Holding, een familiebedrijf. Het faillissement raakt alleen de taxipoot die al sinds 1994 actief is met onder meer ziekenvervoer en rolstoelvervoer in Amersfoort en omgeving. In een schriftelijke uitleg naar de werknemers zegt het bedrijf het zelf afschuwelijk te vinden. ,,Velen van jullie zijn al jarenlang bij ons in dienst. We hebben ook jarenlang getracht om Bestax overeind te houden. Eigenlijk tegen beter weten in. Bestax heeft de afgelopen jaren alle financiële reserves van de organisatie aangetast."

Volgens Marskamp is het aanstaande faillissement van Bestax 'een treurige samenloop van omstandigheden'. ,,Bestax verloor afgelopen jaren een aantal belangrijke klanten, had verliesgevende projecten, een te duur wagenpark en falend interim-management. Maar dat is niet het hele verhaal. Het laat ook zien hoe hard de taximarkt tegenwoordig is. Er gaan wel veel vaker taxibedrijven failliet, maar als zo'n bekende naam omvalt geeft dat toch te denken. Ook opdrachtgevers, waaronder overheid en zorgverzekeraars, spelen hierbij een cruciale rol. Bij aanbestedingen gaan ze voor de goedkoopste aanbieder. Kwaliteit speelt nauwelijks een rol. Maar als het contract eenmaal is getekend, gaat de loep erop. Kleine fouten in de uitvoering leiden dan tot grote boetes voor taxibedrijven. Deze manier van opereren verziekt de markt, bedrijven gaan eraan kapot. Het zou bij aanbestedingen veel meer over kwaliteit moeten gaan in plaats van vooral over de prijs. Het gaat om het vervoer van mensen, niet om postpakketjes."

CNV Vakmensen hoopt dat er na het faillissement een doorstart mogelijk is voor het bedrijf. ,,Werk is er genoeg. Dat maakt het ook allemaal zo dubbel. De chauffeurs zijn hun baan kwijt, maar ze werken voorlopig nog door. Dat maakt de kans op een doorstart groter. We hopen dat uiteindelijk zo veel mogelijk chauffeurs aan de slag kunnen blijven."