• Plannen voor het knooppunt die Rijkswaterstaat eerder presenteerde.

    Archief BDU Media

BAM raakt bouwopdracht knooppunt Hoevelaken kwijt

AMERSFOORT De aanpak van snelwegknooppunt Hoevelaken loopt vertraging op. Het contract dat Rijkswaterstaat en het consortium rond de aannemers BAM en Van Oord hebben gesloten voor de aanleg ervan, wordt ontbonden. De financiële risico's van het project dat bijna 800 miljoen euro kost, zijn volgens minister Cora van Nieuwenhuis vooraf niet goed ingeschat.

Jannes Bijlsma

Dit meldt zij in een brief aan de Tweede Kamer. Rijkswaterstaat koos bij dit project voor een nieuwe manier van aanbesteden, waarbij zowel de planningsfase als de uitvoering in één contract worden gegund. Normaal gesproken worden deze afzonderlijk aanbesteed. De nieuwe aanpak zorgde voor risico's en onzekerheden die vooraf onvoldoende zijn ingeschat, schrijft de minister. 

VERTRAGING Nadat de gekozen partijen een planstudie hadden afgerond, kwamen zijn met een financieel voorstel naar Rijkswaterstaat dat een stuk hoger lag dan de prognoses die het ministerie vooraf had gemaakt. De beide partijen probeerde de afgelopen tijd om tot een oplossing te komen. Dit lukte niet; de financiële verschillen bleken te groot. In onderling overleg is besloten het contract te ontbinden. De partijen ronden de werkzaamheden met betrekking tot het ontwerp-tracébesluit nu af, waarna de uitvoering van de megaklus opnieuw wordt aanbesteed. Financiële details van de afwikkeling van het contract zijn niet bekendgemaakt.

Door die nieuwe aanbestedingsronde, loopt de aanpak van het klaverblad vertraging op. Zodra het definitieve tracébesluit is vastgesteld, kan die aanbesteding starten.

Knooppunt Hoevelaken en de rijkswegen A1 en A28 zijn in de top van de nationale filelijstjes te vinden. De files worden volgens het ministerie voor een belangrijk deel veroorzaakt door de 'weefbewegingen' die het verkeer moet maken en de vele op- en afritten. Het nieuwe knooppunt moet de vorm van een kom krijgen, waarbij het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het verkeer dat moet afslaan. Het tracé van de A28 en A1 wordt over een traject van zo'n 32 kilometer verbreed.

A30 Tot het ontwerp-tracébesluit, dat volgens Van Nieuwenhuis gehandhaafd kan blijven, behoort ook de zuidelijke afrit van de A1 richting de A30. Die wordt verbreed naar twee rijstroken. Ook de aanleg van een nieuw, verbreed viaduct bij de kruising van de Stoutenburgerweg bij Terschuur met de A1 is onderdeel van het project, evenals de aanleg van de nieuwe verzorgingsplaats Nieuwe Middelaar. Die komt in de plaats van de huidige rustplaats Uilengoor en tankstation De Middelaar. Verzorgingsplaats Palmpol, iets verderop aan de andere kant van de A1, krijgt meer parkeergelegenheid voor auto's en vrachtauto's.