• BDU Media

Compromis rond vergunning-parkeren in aantocht

AMERSFOORT De gemeenteraad, de burgers en het college van burgemeester en wethouders hebben naar elkaar geluisterd op het gebied van vergunningparkeren. Als gevolg hiervan is een voorlopig compromis in de maak.

Jeroen de Valk

De kern ervan is: de gebieden waar wél of juist géén vergunningparkeren wordt ingevoerd, worden kleiner. Meer maatwerk, dus. Bij een verhitte raadsvergadering, begin juni met ruim dertig insprekers - zonder uitzondering bezorgde burgers - bleek dat veel Amersfoorters snakken naar dit maatwerk. Niet overal bestaat immers parkeeroverlast en daarmee de noodzaak tot het kostbare vergunning-parkeren. Zo wilde het buurtje Jericho/Jeruzalem zich distantiëren van het Gildenkwartier. In Jericho/Jeruzalem zou geen parkeeroverlast bestaan, in het Gildenkwartier wél. In de aangepaste plannen wordt vergunning-parkeren ingevoerd in slechts delen van het Soesterkwartier, het Bergkwartier en het Gildenkwartier.

Wethouder Hans Buijtelaar sprak zich uit tegen het invoeren van meer 'blauwe zones', waar gedurende enkele uren gratis kan worden geparkeerd; daar zijn ontheffingen voor bewoners en digitale regelingen voor bezoekers voor nodig. Ze zijn bovendien gevoelig voor fraude, aangezien parkeerschijven in een handomdraai kunnen worden verzet. Buijtelaar vindt tevens dat blauwe zones arbeidsintensief zijn, aangezien ze niet kunnen worden gecontroleerd met scanvoertuigen. De wethouder bleek wel open te staan voor regelingen voor zorgverleners en mantelzorgers. Voor hen kunnen er speciale vergunningen komen.

Op Amersfoort.nl zijn bij de 'collegeberichten' plattegronden te vinden met de nieuwe verdeling - ga naar de brief van 24 juni over 'invoering parkeerregulering'. Hierin is sprake van 'gebied 1' waar parkeeroverlast is en vergunning-parkeren wordt ingevoerd, en 'gebied 2', waar pas maatregelen worden genomen nadat vijftig handtekeningen per straat zijn opgehaald.

Buijtelaar tekent hierbij aan dat de herindeling vast niet definitief zal zijn. ,,Bij het invoeren van vergunning-parkeren op kleine schaal verwachten wij dat het probleem zich direct verplaatst naar de naastgelegen straten waar gratis kan worden geparkeerd.'' De verwachting is dat vóór het reces de knopen worden doorgehakt.