• Passagier Henk Tobé heeft al vele strippenkaarten versleten.

    Still uit filmopnames Ralf Silvius.
  • Chauffeur Fred Werdler is gepensioneerd en zet zich graag in voor zijn medemens.

Nieuwe verbindingen in de wijk door komst Wijkmobiel

AMERSFOORT Binnenkort verschijnt op de website van de Wijkmobiel (www.wijkmobiel.nl) een serie korte filmportretten, waarin verschillende betrokkenen vertellen over hun ervaringen met de Wijkmobiel. In dit artikel alvast een voorproefje.

Erik van Marissing

Begin 2018 startte Sander Westhof in Schothorst, Zielhorst en De Hoef met een toen nog onbekend initiatief, genaamd de Wijkmobiel. Inmiddels is het groen-blauw-rode karretje, met als uitvalsbasis De Koperhorst, een bekende verschijning en is er zelfs een tweede wagentje in gebruik. Met enige trots kijkt Sander terug op hoe het begon. ,,Tijdens een wijkbijeenkomst hoorde ik dat mobiliteit een belangrijke rol speelt bij het tegengaan van eenzaamheid. Daar wilde ik wat aan doen en voor ik het wist was de Wijkmobiel geboren."

In het begin was het spannend of het initiatief wel zou aanslaan. Er werden folders uitgedeeld in winkelcentra, huisartsenpraktijken bezocht en advertenties in de krant gezet. Aanvankelijk bleef het angstvallig stil, maar intussen is wel duidelijk dat de vervoersdienst in een behoefte voorziet: de karretjes rijden af en aan en zijn niet meer weg te denken in het leven van wijkbewoners die permanent of tijdelijk minder goed ter been zijn.

VRIJWILLIGERS De ritjes naar bijvoorbeeld het winkelcentrum of de fysiotherapeut worden verzorgd door vrijwilligers uit de buurt. Fred Werdler is zo iemand. Hij is gepensioneerd en zet zich graag in voor zijn medemens. Van dichtbij ziet hij wat het met mensen doet als zij net even wat meer aandacht krijgen: ,,Als mensen bijvoorbeeld uit het ziekenhuis komen, dan kunnen zij hun verhaal gelijk kwijt. Zeker als ze alleen zijn is dat erg prettig."

NIEUWE CONTACTEN Na verloop van tijd ontstaan er ook nieuwe contacten. ,,Je hoort wel eens dat een passagier en een chauffeur met elkaar afspreken om te gaan lunchen of zo. Gewoon omdat ze elkaar aardig vinden, dat zijn gave dingen!" zo vertelt Sander. Voor Fred is het maken van een praatje niet moeilijk: hij heeft vroeger als buschauffeur gewerkt en daardoor de nodige mensenkennis opgedaan. ,,Als je merkt dat iemand geen behoefte heeft aan een praatje, dan hoeft dat ook niet. Het is ook wel eens stil onderweg."

VASTE RITTEN Bij passagier Henk Tobé uit Zielhorst is dat nooit het geval. ,,We kletsen als ouwe jongens met elkaar over van alles en nog wat. Soms geven we elkaar bijvoorbeeld tips over hoe je de plantjes in de tuin het beste kunt verzorgen." Omdat passagiers vaak op dezelfde tijdstippen in de week gebruik maken van de Wijkmobiel, zien zij ook vaak dezelfde chauffeur. Fred vindt het dan ook niet meer dan logisch dat hij het zijn passagiers even laat weten als hij onverhoopt een keer niet rijdt op zijn vaste dinsdagmiddag: ,,Dan stuur ik even een berichtje via Facebook of zo en zeg ik 'tot volgende week'."

STRIPPENKAARTEN Henk kan zich zijn eerste ritje nog goed herinneren. Het was in het najaar, het was koud en het regende. ,,Je tenen bevriezen, maar je bent droog over. Een beetje warmte krijg je wel terug." Hij ziet er de lol wel van in. ,,Het zijn toch vaak korte ritjes, dus wat geeft het." Hij heeft al vele strippenkaarten versleten, onder meer met ritjes van en naar een schildercursus in Hoogland, naar het winkelcentrum en soms ook naar het ziekenhuis.

GOOGLE MAPS Achter de schermen gaat het er serieus aan toe. ,,Als ik een keer ergens heen moet waar ik nog niet eerder geweest ben, bereid ik me wel even voor", zo vertelt Fred. ,,Dan kijk ik op Google Maps, zodat ik weet wat de beste route is." Hij is door schade en schande wijzer geworden: in het begin stuitte hij nog wel eens op paaltjes en moest hij omrijden. ,,Het zijn soms puzzelritten, maar die doe ik het liefst zonder de passagiers, je wilt toch professioneel overkomen hè." Het komt ook wel eens voor dat mensen hem vertellen hoe ie het beste kan rijden. ,,Daar leer ik dan ook weer van."

BEHULPZAAMHEID Voor Henk en zijn vrouw is de Wijkmobiel van grote betekenis. Niet eens zozeer vanwege het feit dat ze weer meer mobiel zijn, maar vooral vanwege de manier waarop. Henk loopt met een rollator en is erg gebaat bij de punctualiteit en behulpzaamheid van de chauffeurs. Het maakt het allemaal net even wat makkelijker dan met een andere vervoersdienst. ,,Ze wachten altijd tot je veilig binnen bent en zo nodig helpen ze je om je spullen naar binnen te brengen." De vrouw van Henk gaat ook geregeld met de Wijkmobiel.
,,Soms zorg ik dat ik word opgehaald als zij thuis komt, dan komen we elkaar hier op de oprit tegen", lacht hij.

EENZAAMHEID Initiatiefnemer Sander is duidelijk geraakt door de persoonlijke verhalen van de passagiers en de chauffeurs. ,,Soms vind ik het wel eens gek dat we zo moeilijk denken. We hebben het er allemaal over, maar als het erop aankomt, vind ik dat we meer kunnen doen tegen eenzaamheid."

Zijn missie is duidelijk nog niet volbracht. Het verklaart wellicht ook waarom het jubileum dit voorjaar eigenlijk onopgemerkt voorbij is gegaan. Er is -letterlijk en figuurlijk- geen tijd om stil te staan.