• Fotograaf Oberpal fotografeert inmiddels drie jaar.

    Eigen bezit
  • Hans Kerchman

Martin N. Oberpal: fotograaf van de straat

AMERSFOORT Hij is een opvallende verschijning. In zijn blauwe trainingspak en kleine Sony RX 100 camera. Maar zijn foto's zijn er niet minder om. Recht voor zijn raap, treffend, tijdloos en soms doorspekt met emoties. Net op het juiste moment geschoten en in stemmig zwart-wit. Fotograaf Martin N. Oberpal.

Bert Vos

Sinds drie jaar fotografeert hij nu en is al aardig op weg naam te maken in het internationale gildecircuit van fotografen. In 2015 won hij in Amersfoort de eerste prijs bij de fotowedstrijd Meet the people, love the city, georganiseerd door Citymarketing. Hij mocht vervolgens meedoen aan een workshop HDR-fotografie van Dennisart Fotografie, wat hem verder hielp. ,,Mijn eerste expositie, vorig jaar, was in Bad Laasphe in Duitsland. Mijn foto's hingen tussen grote namen als Dafna Yosha (Israël), Andrea Torrei (Italië), Michael Tremel (Oosterrijk), en Hans Bernd Steffens (Parijs). Ik was met zes collega's, die al hun eigen 'handschrift' hebben, uit vijfduizend mensen gekozen. Daarvoor aanmelden kan niet. Je wordt uitgenodigd. Dat zegt wel wat."

Martin stond aan de wieg van Straatadvocaten Motiva, werkte als maatschappelijk werker met daklozen en verslaafden, was muziektherapeut en vond het een paar jaar geleden tijd voor iets anders. Van zijn passie zijn beroep maken. Zijn opleiding is de straat, zegt hij. ,,Ik ben autodidact, levenservaring speelt een belangrijke rol om een succesvol fotograaf te worden. Ik maak veel meters, net als een concertpianist die dagelijks oefent. Met de camera op pad, elke dag, is een manier van leven geworden. Ik fotografeer het liefst interacties tussen mensen. Ook besteed ik veel aandacht aan sociaal maatschappelijk gerelateerde thema's. Zo heb ik veel foto's gemaakt van psychiatrisch patiënten. Sterke contrasten in mijn werk laten zien dat diepe donkere schaduwen alleen kunnen bestaan doordat er zo ongelooflijk veel licht in een vaak duistere samenleving zich manifesteert."

Dagelijks stuurt hij zijn foto's de wereld in en post ze op internationale 'community's'. De enige manier om opgemerkt te worden in de wereld van de fotografie, prijzen te winnen en uitnodigingen te ontvangen voor exposities en galerieën. ,,Het juiste moment van afdrukken, daar gaat het om", legt de fotograaf uit. ,,Ik heb een intuïtief gevoel voor het moment. Dat verklaar ik uit het feit dat ik hoog-sensitief ben, daardoor kom ik sneller bij iemands energie. En dat zie je terug in de interacties op de foto's." Op zijn trainingspak, zijn werkkleding zegt hij, wordt op verschillende manieren gereageerd. Verbaal, maar nog vaker non-verbaal met een verbaasde of afkeurende blik. ,,Nog te veel mensen hebben een bepaald beeld bij een bepaald beroep." Dat is hokjesdenken, dat beeld klopt niet." Zwart-wit fotografie is wat hem drijft. ,,Het is emotioneler, leidt niet af. Zwart-wit laat meer over aan de fantasie." Een fotoselectie is te zien op zijn facebookpagina.