• ANP Piroschka van de Wouw

Picnic.nl vindt gat in boodschappenmarkt

NIJKERK/AMERSFOORT Met een online supermarkt de concurrentie aangaan met de grote supermarkten als het gaat om onlineshoppen. Dat was het idee waar vier ondernemers mee aan het werk gingen. De vier ontwikkelden een concept waarmee al een tijdlang een proef onder de naam Picnic.nl wordt genomen in Amersfoort. En volgens deskundigen zou het idee wel eens een succes kunnen worden. Het bedrijf is gevestigd in Nijkerk.

Henk Brinkman

De vier initiatiefnemers, Michiel Muller, Bas Verheijen, Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuis, staan bekend als goede ondernemers. Muller is bekend als initiatiefnemer van de onbemande tankstations Tango en stond ook achter de ontwikkeling van ANWB-concurrent Route Mobiel. Beckers en Nieuwenhuis hebben al jaren ervaring met het optimaliseren van websites van concerns als de Bijenkorf, Otto en Albert Heijn. Volgens Muller verbaasden zij zich erover dat er veel op internet wordt gekocht, maar dat het relatief weinig gebeurt met boodschappen. ,,Dat hebben ze onderzocht en daar is dit idee uit voortgekomen."

Het concept van onlinesupermarkt Picnic.nl is relatief eenvoudig. De initiatiefnemers ontdekten dat er weliswaar veel op internet wordt gekocht, maar dat dit nauwelijks geldt voor de dagelijkse boodschappen. Supermarkten hebben bij elkaar een jaaromzet van rond de 35 miljard euro, maar slechts 1,5 procent daarvan wordt online besteld. Michiel Muller: ,, We hebben daar onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat mensen het wel graag willen, maar dat ze er niet extra voor willen betalen of moeite voor moeten doen. En bij onlineshops van supermarkten moet je of betalen voor de bezorging of zelf de boodschappen op een speciaal punt afhalen. Wij zijn op dat idee doorgegaan. Het blijkt dat mensen om de dag boodschappen doen. Als wij dan op drie momenten per week een rondje rijden met onze bezorgauto's, dan kunnen mensen kiezen op welk tijdstip zij de boodschappen bezorgd willen hebben. Als ze dat hebben gekozen, dan bezorgen wij als zij voor 25 euro bestellen, gratis die boodschappen. Ze krijgen een sms wanneer de boodschappen worden bezorgd."

Naast het gratis bezorgen van boodschappen, hebben de vier ook een analysesysteem ontwikkeld dat de prijzen van boodschappen bij supermarkten onderzoekt. Muller: ,,Daardoor kunnen wij tegen de laagste prijs van dat moment leveren."

In de Volkskrant van donderdag 6 augustus laat Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen weten dat deze twee claims - laagste prijs en geen bezorgkosten -voor consumenten heel belangrijke overwegingen zijn. ,,Dit concept zou daarom wel eens kunnen werken."

De afgelopen maanden heeft Picnic.nl al een proef gedaan in Amersfoort en die was volgens Michiel Muller hoopgevend. ,,Er hebben zich in de loop van de tijd zo'n 150 mensen gemeld om mee te doen. Uit alle wijken in Amersfoort. Van Vathorst tot Schothorst en van Liendert tot het Soesterkwartier. Vorige week zijn we in de publiciteit naar buiten getreden en dat heeft al weer heel veel nieuwe reacties opgeleverd. In september willen we helemaal van start gaan en daarom zijn we nu aan het opschalen met de aanschaf van nieuwe elektrische bezorgauto's en het opleiden van bezorgers. We moeten er straks wel klaar voor zijn."

Picnic.nl denkt de kosten laag te kunnen houden doordat het zelf geen dure fysieke supermarkten heeft. Er is alleen een groot distributiecentrum in Nijkerk. Bovendien werkt Picnic samen met supermarktketen Boni uit Nijkerk. Daardoor kan Picnic goedkoop inkopen en ook bepaalde huismerken leveren.

Op de vraag of de Boni daarmee niet een concurrent in het zadel helpt, zegt Bonidirecteur Bouke van der Wal: ,,De Boni is vooral actief in het midden en noordoosten van Nederland. Picnic richt zich meer op de stedelijke gebieden. Maar online shoppen is een ontwikkeling die niet meer is weg te denken en wij kiezen ervoor om in die ontwikkeling mee te gaan. De toekomst zal dan uitwijzen hoe groot het aandeel online zal worden."

Op de website www.picnic.nl kunnen geïnteresseerden de app voor de nieuwe onlinesupermarkt downloaden. Zowel in de App Store als bij Google play.