• De autoluwe binnenstad; de auto wordt geweerd in het donker aangegeven gebied.

    Gemeente Amersfoort

Binnenstad Amersfoort autoluw vanaf 2020

AMERSFOORT De binnenstad van Amersfoort wordt autoluw. Er mag nog enkel 'bestemmingsverkeer' komen. Een automobilist die niets in de binnenstad te zoeken heeft, kan er niet meer terecht. De stad wordt zodoende 'leefbaarder, schoner, vitaler, aantrekkelijker en veiliger voor bewoners, ondernemers en winkelend publiek', zo schrijft verkeerswethouder Hans Buijtelaar aan de gemeenteraad. Auto's zullen plaats moeten maken voor voetgangers en fietsers.

Jeroen de Valk

De raad zal nog dit jaar de meeste knopen doorhakken, waarna in de loop van 2020 de eerste maatregelen worden genomen. Het zijn véél maatregelen, waarvan sommige voorlopig nog toekomstmuziek zijn; denk aan een fietsgarage onder de Hof. Een onderzoek moet uitwijzen of het de moeite loont om dit centrale plein maandenlang open te gooien voor zo'n ingrijpende operatie.

In het autoluwe gebied wordt alleen vergunning-parkeren toegestaan. Nu kan er nog op veel plekken betaald worden geparkeerd, in de toekomst is dat niet meer mogelijk. Wie op visite komt, wordt verwezen naar drie parkeergarages: die aan de Koestraat, het Flintplein en het Stadhuisplein. Hier geldt voor de visite een gereduceerd tarief. De overige garages zijn geen eigendom van de gemeente; daar blijft het tarief gelijk.

LADEN EN LOSSEN Leveranciers van de horeca en de winkels mogen kortstondig parkeren om te laden en lossen. Dit gaat al vanaf 1 januari 2020 met nieuwe venstertijden: 'schoon' vervoer mag laden en lossen tot 12 uur 's ochtends, vervuilend vervoer tot 11 uur.

Enkele historische locaties worden geheel autovrij:  het Havik, de Grote Spui, de Kortegracht en het deel van de Muurhuizen tussen de Langestraat en de Kortegracht. Hier wordt door niemand meer geparkeerd. Automobilisten kunnen terecht op de Kamp, waar een aantal parkeerplaatsen voor betaald verkeer wordt omgezet in vergunningsplaatsen. Niet alle plekken, want de vele winkeliers op de Kamp willen bereikbaar blijven voor hun klanten.

KAMPERBINNENPOORT Het is de vraag of de Kamp wel wil fungeren als parkeerterrein voor bewoners en ondernemers uit de binnenstad. Evenals andere locaties die zich net buiten de geplande autoluwe zone bevinden. Hierover is het laatste woord nog niet gesproken.

Belangrijk voor iedereen - ook fietsers en voetgangers - wordt een herinrichting van één van de minst overzichtelijke kruisingen in de stad: die bij de Kamperbinnenpoort. Het gedeelte van de Kamp tussen de poort en de Coninckstraat wordt geheel autovrij. Het huidige sluipverkeer - op de route Kamp - Zuidsingel - Sint Andriesstraat - wordt ook tegengegaan door het omdraaien van de rijrichting in de Grote Sint Jansstraat en de Zuidsingel.

CAMERA'S Ook aangepakt worden de plekken waar automobilisten geneigd zijn de binnenstad binnen te rijden maar dat niet (meer) mogen: de Molenstraat, de Bloemendalsestraat, de Kamp en de Kleine Haag. Er worden camera's geïnstalleerd. De wegen worden dusdanig aangelegd, dat het voor eenieder meteen duidelijk moet zijn dat rechtdoor rijden hier niet is toegestaan.