• Archief BDUmedia
  • Rick van Dijke

Reizigersgroei Valleilijn houdt aan

AMERSFOORT De groei van het aantal reizigers op de Valleilijn, de spoorlijnverbinding tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen houdt aan. Net als in voorgaande jaren is het aantal reizigers ook afgelopen jaar weer met vijf procent toegenomen, meldt onderzoeksbureau OV Idee uit Huizen.

Wouter van Dijk

Groei zit 'm vooral in de groep MBO-scholieren in de trein. Het levert topdrukte op tijdens de spits. Op de korte termijn hoopt vervoerder Connexxion dat probleem het hoofd te bieden: vanaf maandag worden op de lijn twee nieuwe treinen ingezet. ,,We blijven tegen de verwachting in elk jaar groeien in aantal reizigers'', zegt manager Coen Storm van Connexxion. ,,Begonnen we in 2006 op de Valleilijn met dagelijks ongeveer 5.000 reizigers, nu zitten we ruim boven de 10.000 per dag.''

De groei levert ook problemen op, vooral op de rit van ongeveer 7.30 uur vanuit Ede richting Amersfoort en van rond 18.00 uur in tegengestelde richting. Connexxion kan dan geregeld de drukte niet aan, met overvolle perrons en treinen tot gevolg. ,,We hopen dat de twee nieuwe Stadler Flirt treinen, die vrijdag officieel worden onthuld, de drukte enigszins ontlasten. Met deze twee nieuwe treinstellen beschikken we vanaf maandag over zeven treinen en kunnen we makkelijker combineren met treinstellen. Bovendien zijn de nieuwe treinen iets langer dan de vijf bestaande Protos-treinen. Ze zullen zorgen voor een 'capaciteitsboost' op de lijn.'' De nieuwe treinen hebben een toilet aan boord.

Op de langere baan is volgens Storm dé oplossing voor de toenemende reizigersgroei inzet van een kwartiersdienst op de gehele lijn. Tot nu toe geldt die dienst tussen Amersfoort en Barneveld Zuid. ,,Maar door dat door te trekken spreid je de drukte in de spitstijden veel beter.'' De kwartiersdienst brengt investeringen met zich mee, maar daar wordt vanuit Connexxion nu voorzichtig mee omgegaan. Volgend jaar start het aanbestedingstraject, dat uit moet maken welke vervoerder vanaf eind 2021 vijftien jaar lang het vervoer op de lijn gegund krijgt. ,,Wij willen graag blijven rijden op de Valleilijn, maar of dat ook gaat gebeuren is nu nog niet zeker. Pas als dat zeker is, kunnen we nadenken over nieuwe investeringen.''