• André van der Velde /BDU

Staatssecretaris wil 'Valleilijn-apps' voor reizigers invoeren

AMERSFOORT Een app op de mobiele telefoon waarmee treinreizigers hun treinkaartje kunnen betalen doordat een gps-systeem de route van de reiziger volgt, kan landelijk worden ingezet. Het is één van de twee apps waarmee de afgelopen twee jaar op de Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen werd proefgedraaid. Vanaf 2020 moet het systeem landelijk kunnen werken en zou het een goed alternatief moeten zijn voor het 'omchecken' tussen verschillende treinvervoerders.

Wouter van Dijk

Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. De verschillende vervoerders - onder meer NS, Connexxion, Arriva, Breng, Syntus en Keolis - starten dit jaar met de voorbereidingen voor deze app, zodat deze in 2020 gefaseerd landelijk kan worden ingezet. ,,Eind dit jaar informeren de vervoerders mij over de precieze aanpak en de planning hiervan'', aldus de staatssecretaris. ,,De vervoerders gaan toetsen of er aanvullende maatregelen nodig zijn om tot een spoedige haalbare en effectieve invoering te komen.''

ROUTE Bij deze app, vooral gericht op de frequente reiziger, wordt de reis in kaart gebracht via het gps-systeem van de mobiele telefoon. De route van de reiziger wordt na een inlog op de app gevolgd, op basis daarvan wordt de reis betaald.

BARCODE Een tweede app op de telefoon waarmee op de Valleilijn is getest, is volgens Van Veldhoven ook een goed alternatief voor het omchecken tussen de verschillende vervoersaanbieders. Via deze app, meer geschikt voor incidentele reizigers, kunnen reizigers vooraf een kaartje kopen. Met een barcode op het scherm kunnen vervolgens poortjes geopend worden, tussentijds uit- en inchecken is ook hier niet meer nodig. Deze app kan volgens de staatssecretaris nu al landelijk worden toegepast.

TE DUUR De alternatieven voor het omchecken zijn volgens de staatssecretaris zeer welkom, omdat het volgens haar te duur blijkt om nu in te zetten op een enkelvoudig systeem dat het in- en uitchecken via de incheckpalen overbodig maakt. Zo'n landelijk systeem zou volgens haar 104 miljoen euro kosten voor de komende 15 jaar, tegenover een landelijk voordeel voor de vervoerders van 14 miljoen als gevolg van minder fouten bij in- en uitchecken.

Wat dat laatste betreft, is het volgens manager Coen Storm van Connexxion, de vervoerder op de Valleilijn, duidelijk dat dat geen haalbare kaart is. ,,Dat staat niet tot elkaar in verhouding.'' Dat het zo duur is om de incheckgegevens van reizigers te combineren over de verschillende vervoerders, heeft volgens hem vooral te maken met de ,,complexiteit rondom privacywetgeving'' en vooral het onderhoud van het systeem (software en back-office).

ÉÉN BETAALSYSTEEM Van de apps die op de Valleilijn zijn getest, loopt Storm echter nog niet warm. ,,Op zich waren de reacties van de reizigers positief, maar meer ook niet. Het beste zou zijn als er in Nederland één betaalsysteem komt waar alle vervoerder onder hangen, dat roepen wij al jaren. Vergelijk het een beetje met iDeal op internet, waar alle verschillende banken onder hangen. Zolang zoiets er op grote schaal niet is, zullen we blijven omchecken.''

NADELEN Dat omchecken heeft volgens hem twee nadelen. Ten eerste is het minder gemakkelijk voor de reiziger, die eraan moet denken dat hij uit- en incheckt. Dat wordt als onhandig en tijdrovend ervaren. ,,Daarnaast zorgt het systeem ervoor dat we opbrengsten mislopen wanneer reizigers een fout maken bij het inchecken en daardoor onbewust zwartrijden'', zegt Storm.

VERBETERING Volgens de staatssecretaris is er wel een verbetering te zien. Het aantal incomplete transacties door vergissingen bij de overstap tussen treinvervoerders is volgens haar flink verlaagd, onder meer door een betere inrichting en communicatie op de stations en door gewenning bij de reizigers.