• Keistadnieuws

Stationsplein op de schop voor megakelder en fietstunnel 

AMERSFOORT De nieuwe fietsenkelder kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat; dat is de boodschap van verkeerswethouder Hans Buijtelaar aan de Amersfoortse gemeenteraad. Voor een kleine tien miljoen moet de huidige kelder onder het Stationsplein worden vergroot en worden voorzien van een fietstunnel, zodat fietsers er al rijdend kunnen binnen rijden.

Jeroen de Valk

Daar hangt een prijskaartje aan. Enkele jaren terug werden de kosten geschat op zo'n zes miljoen; daar moet nog 3,7 miljoen bij, aangezien de prognoses veranderden: er wordt nu rekening gehouden met meer fietsers, en die fietsers willen zo probleemloos mogelijk naar de kelder kunnen rijden. Daar is dus een tunnel voor nodig.

5185 FIETSEN Uit één blik op de dagelijkse fietsenzee wordt al duidelijk dat menigeen geen zin heeft zijn of haar fiets de huidige trappen af te manoeuvreren. Deze trappen zullen uiteindelijk geheel verdwijnen. Het extra bedrag moet worden aangevraagd bij het mobiliteitsfonds 'Verder'.

Op 8 januari buigt de politiek zich over het voorstel;  daarbij kunnen burgers die zich hebben aangemeld, ook hun stem laten horen. Later dit voorjaar moeten de knopen worden doorgehakt, in het derde kwartaal moet de aanbesteding zijn geregeld en in 2021 wordt dan de kelder opgeleverd.

Na een onderzoek van ProRail is gebleken dat er tien tot vijftien procent meer fietsen kunnen worden verwacht dan enkele jaren terug nog werd aangenomen. Zodoende biedt de kelder volgens de nieuwe planning ruimte aan 5185 rijwielen, inclusief OV-fietsen. Scooters en bromfietsen kunnen er niet worden gestald; die moeten uitwijken naar stallingen bij het Smallepad en de Barchman Wuytierslaan.

FRIESLAND CAMPINA De toegangsweg moet worden aangepast; fietsers rijden voortaan in twéé richtingen aan één kant van de weg: aan de overkant van het station, bij het grote gebouw van Friesland Campina. Tussen dit bedrijf en het pand van het gerechtsgebouw komt een 'toegangslus' en de entree naar de tunnel.

Dit wordt de hoofdentree naar de eerste verdieping; een tweede, lagere verdieping is te bereiken via het Smallepad. Voorts komen er trappen vanaf de stationshal en het plein zelf. 

VERBLIJFSPLEK Met het verwachte gemak komen nog meer voordelen. Fietsers steken niet meer de weg over, aangezien ze toch aan één kant van de straat rijden. Handhavers krijgen het minder druk met het verwijderen van foutief geparkeerde rijwielen, aangezien fietsers meer moeite moeten doen om op het plein terecht te komen. De immense ruimte die zo wordt gecreërd, biedt vervolgens de kansen om het plein om te toveren tot een gezellige 'verblijfsplek'.

Het voorstel van het college aan de raad bevat ook wat kanttekeningen. De grote kastanjeboom moet worden verplaatst. Voor de druk bezochte viskraam zal tijdens de jaren van de verbouwing geen plek zijn. Het is nog onduidelijk wat er moet gebeuren met de enorme, scheve zonnewijzer  en het billboard.

Nog een onzekerheid: het staat niet vast dat het Verder-fonds de gevraagde 3,7 miljoen zal leveren, of de raad er nou mee instemt of niet. Voorts kunnen de prijzen van de bouwbedrijven wel eens oplopen, nu de economie aantrekt. Daar is de politiek vast nog niet over uitgepraat.