• Cees Wouda

Syntus komt met nieuwe dienstregeling na klachtenregen

AMERSFOORT Busvervoerder Syntus lanceert met ingang van 5 maart een compleet vernieuwde dienstregeling voor het busvervoer in de provincie Utrecht. Het nieuwe vervoersschema moet de laatste knelpunten uit de huidige wegnemen.

Daan Bleuel

Dat maakte de vervoerder -een volle dochter van het Franse vervoerbedrijf Keolis- dinsdag tijdens een bijeenkomst in Amersfoort bekend. Syntus, dat op 11 december het busvervoer in Utrecht overnam van Connexxion, lag de afgelopen weken zwaar onder vuur. Het regende klachten in de hele provincie over chauffeurs die de routes niet kenden, aankomst- en vertrektijden die niet werden gehaald, overvolle bussen en digitale informatieborden die niet of niet goed functioneerden.

TIJDSDRUK ,,Tijdsdruk was het grootste probleem bij het implementeren van de nieuwe dienstregeling'', verklaart Frank van Raaij, Concessiemanager van Syntus, de lawine aan kritiek die de vervoerder over zich heen kreeg. ,,We moesten in een tijdsbestek van drie weken de hele logistieke organisatie van Connexxion overnemen. Dat is feitelijk een 'mission impossible'.''

BEROEP Dat kwam omdat concessiehouder Connexxion, dat de nieuwe aanbesteding verloor, tegen het besluit van de Provincie bezwaar maakte en daarna beroep aantekende bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dat deed uiteindelijk pas 11 november uitspraak en stelde Connexxion andermaal in het ongelijk. Pas daarna kon Syntus op volle kracht aan het werk om de eigen dienstregeling in te voeren.

Met name de relatief rustige Kerstvakantie werd benut om de grootste knelpunten aan te pakken. Er werd extra materieel en personeel ingehuurd, ook voor technisch onderhoud. Van Raaij: ,,Dat leidde tot duidelijke verbeteringen en een afname van het aantal klachten.''

MAATREGELEN Toch behoorden daarmee niet alle problemen meteen tot het verleden: ,,Met name de middagdienstregeling was nog niet goed. Ook niet na de verbetermaatregelen. Een aantal lijnen liep voortdurend en buitensporig uit hun tijden'', aldus Van Raaij. Dat leidde tot nieuwe verbeterplannen die uiteindelijk op 5 maart een vlekkeloze dienstregeling tot gevolg moeten hebben.

Een aantal lijnen gaat daarbij drastisch op de schop. Zoals de verbindingen tussen Amersfoort en Leusden, de verbinding tussen Amersfoort-Noord en het station en de snelverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal via de A12. Ook de verbindingen tussen Amersfoort en Utrecht (De Uithof en Rijnsweerd) worden herzien, evenals de lijn Wijk bij Duurstede - Amersfoort, die in de huidige situatie structureel veel vertraging oplevert.