• Jolande Drop met rechts Albert Knol, secretaris van roeivereniging Hemus.

    Hans Heynen

Vitaliteitsdompeling in koude Eem: 'Ons immuunsysteem verkeert in slaaptoestand'

AMERSFOORT De historie van koude baden in Europa is zo oud als de mensheid. Het is wonderlijk dat zo'n natuurlijke en effectieve geneeswijze in elk tijdperk opnieuw ontdekt moet worden. Door de geschiedenis heen heeft de geneeskracht van koud water zich namelijk al bewezen. Iceman Wim Hof is daar onder meer het levende voorbeeld van. „Na een korte plons in het koude water, voel ik me zoveel energieker."

Arjan Klaver

Dit zegt Jolande Drop. De Amersfoortse is een fervent winterzwemster. „In onze maatschappij met warme kleding en warme huizen leven we voortdurend in een comfortzone", legt de 54-jarige Amersfoortse uit. „Ons immuunsysteem verkeert daardoor in slaaptoestand. Na een inspanning van een half uurtje yoga of roeien op een ergometer is een plons in koud water de sleutel om ons lichaam weer wakker te schudden. De stress van koud water zet je lichaam namelijk onmiddellijk in een overlevingsmodus. De processen die dan plaatsvinden hebben een zeer krachtige werking op je gezondheid. Je vitale organen ontvangen bijvoorbeeld drie keer zoveel bloed als normaal. Pas als je je daarna hebt aangekleed voel je een heerlijke tinteling. Je kunt de wereld aan. Vitaler kun je je eenvoudigweg niet voelen."

Het winterzwemmen is een zeer oude Scandinavische en Russische traditie van jezelf reinigen in een met hout gestookte sauna met veel vocht. Daarna afkoelen door een duik in de sneeuw of in een wak. De Russisch Orthodoxe kerk heeft van dit gebruik zelfs op de laatste dag van het jaar een feestdag gemaakt. In het rivierijs wordt een wak gehakt in de vorm van een kruis en de priester zegent het water. Vervolgens neemt hij het voortouw door zelf als eerste het water in te gaan. Daarna volgt de rest.

GELIJKSGESTEMDEN Jolande Drop probeert ook een zogenoemde vitaliteitsdompeling aan de boorden van de Eem te organiseren. „Ik probeer een groep gelijkgestemden te mobiliseren om met elkaar twee of drie keer per week te gaan winterzwemmen. Dat gebeurt bij roeivereniging Hemus aan de randen van de dag: in de ochtend of vooravond. Om het effect van het winterzwemmen te vergroten, is het de bedoeling dat we eerst een warming-up doen van een half uur. Dat kan yoga zijn maar ook hardlopen of slagen maken op de ergometer bij de roeivereniging. Daarna lopen we naar de waterkant en dompelen we ons onder in de Eem. Een minuut in het water is genoeg om het heilzame effect te voelen. Er is uiteraard altijd iemand die aan de kant staat om eventueel hulp te verlenen. Wanneer je plannen hebt om in de winter te gaan zwemmen, is het verstandig om alvast rond deze tijd te beginnen. De temperatuur van binnenwater, zoals de Eem, is in november al flink laag. Wat mij betreft kunnen we morgen al beginnen. Nu is de watertemperatuur nog te doen. Wil je deelgenoot zijn van de verkwikkende ochtend- of avondplons? Geef je op via Winterzwemmenamersfoort@gmail.com."