• Joke Hoolboom (regisseur) en Douwe Hibma (decorbouwer) op Fort Rijnauwen.

    Heleen Jonkman

Jubileum Holland Opera: King Lear

AMERSFOORT King Lear is een toneelstuk van Shakespeare dat voor het eerst op 26 december 1606 werd opgevoerd in Whitehall Palace voor de Engelse koning Jacobus 1. Samen met Hamlet, Othello en Macbeth worden deze stukken genoemd als de vier grootste Shakespeare drama's. In het jubileumjaar 2019 kiest het Amersfoortse gezelschap Holland Opera voor de bewerking van King Lear tot een verrassende opera op de buitenlocatie Fort Rhijnauwen.

Peter Bruinsma

Holland Opera bestaat nu vijfentwintig jaar en speelt per seizoen drie producties: een opera voor de middenzaal, een kerstproductie in het eigen theater de Veerensmederij in Amersfoort en één opera op locatie. Daarnaast speelt Holland Opera ook voorstellingen in het theater voor het basis- en voortgezet onderwijs.

Vanaf 26 juni tot en met 20 juli wordt de opera King Lear dertien keer uitgevoerd. Het is de zevende keer dat Holland Opera op Fort Rhijnauwen een opera brengt. ,,En elke keer proberen we weer een andere kant van het fort te belichten, door steeds de speelplek te variëren waardoor ook de achtergrond verandert. De grote ruimte maakt die variatie ook mogelijk", zegt regisseur Joke Hoolboom die samen met musicus Niek Idelenburg verantwoordelijk is voor de leiding van Holland Opera.

ONMOGELIJKE VRAAG ,,In King Lear van Shakespeare gaat het om de strijd binnen en tussen twee families, die van King Lear en die van de Hertog van Gloucester. De verbeten strijd barst los als King Lear besluit zijn erfenis bij leven te verdelen. In mijn nieuwe libretto dat is gebaseerd op het Shakespeare-drama heb ik de twee families samengevoegd. Uiteindelijk zullen de drie dochters en de bastaardzoon sterven en eindigt King Lear wanhopig, alleen en waanzinnig. Welke vader stelt dan ook zijn dochters de onmogelijke vraag wie het meest van hem houdt. Dat doet King Lear die niet alleen koning, maar ook vader is en weigert zijn bastaardzoon Edmund te erkennen."

Componist Guiseppe Verdi heeft vijfenveertig jaar het plan gehad om een opera te componeren op het libretto dat hij op zijn bureau had liggen. Hij durfde het stuk uiteindelijk niet te af te maken omdat hij bang was om, net als King Lear zelf waanzinnig te worden. ,,Natuurlijk was Verdi er af en toe wel eens mee bezig. Maar dat heeft nooit tot een complete opera geleid", zegt Joke Hoolboom. ,,Verdi's fragmenten van King Lear die hij vervolgens verwerkte in Othello en Macbeth en zijn Requiem vormen nu een groot deel van de nieuwe opera King Lear die Holland Opera gaat brengen. Ook originele Shakespeare-teksten heb ik in mijn nieuwe libretto verwerkt."

OUD EN NIEUW Holland Opera staat bekend om zijn verrassende en gedurfde mix van oud en nieuw. Veel fragmenten van Verdi zal het publiek in de opera herkennen. De muziek die Fons Merkies voor King Lear componeerde is nieuw. Dat nieuw uitgewerkte muzikale palet werd door Niek Idelenburg in een arrangement aaneengesmeed waardoor King Lear als opera herkenbare maar ook moderne nieuwe passages bevat. Opnieuw brengt Holland Opera nieuw vocaal talent voor het voetlicht. Het Carthago Choir heeft als koor een belangrijk aandeel. Het orkest wordt gevormd door het Nederlands Blazers Ensemble. ,,Er zijn prachtige decors, kostuums, en een mooie belichting van ons vaste team", licht Joke Hoolboom toe. Voor Hoolboom is het geen herhaling van zetten. ,,Elk verhaal, elk stuk heeft een nieuwe uitdaging. Het is de eerste keer dat we muziek van Verdi uitvoeren. Zijn muziek is uitdagend en dramatisch. In ons King Learverhaal gaat het erover dat iedereen gezien wil worden. Iedereen heeft het recht zichzelf te zijn. Dat is van alle tijden."

Na vijfentwintig jaar heeft Holland Opera nog veel plannen voor de toekomst. ,,We gaan ondermeer samenwerken met het Gronings jeugdgezelschap Het Houten Huis in de voorstelling Ruimtevlucht. Ook willen we nog meer gaan samenwerken met jonge regisseurs", vult Joke Hoolboom aan.

Meer op www.hollandopera.nl.