• Hans Wilschut /Galerie Ron Mandos

Van Wittel en Wilschut in KAdE

AMERSFOORT Voor de tentoonstelling 'Maestro Van Wittel' in Kunsthal KAdE is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om, in het spoor van Caspar van Wittel, een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel vastlegde.

Het in het 'nu' vastleggen van stadsgezichten in Rome, Napels en Venetië waarmee Caspar van Wittel tussen 1674 en 1736 wereldfaam verwierf. Met die opdracht vertrok de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut afgelopen najaar naar Italië. Voor zijn serie koos Wilschut in de meeste gevallen een hoog standpunt. Hij stond bovenop de stuurhut van veerponten in Venetië, beklom gebouwen en huurde hoogwerkers.

Amersfoorter Caspar Adriaensz. van Wittel (1652-1736), ofwel Gaspare Vanvitelli, werd geroemd en geëerd in zijn tweede vaderland Italië. Hij schilderde in de 17de en 18de eeuw Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details en beïnvloedde beroemde Italiaanse stadsgezichtschilders als Canaletto en Bellotto.
Van Wittel is bekend om zijn precisie in de weergave van de architectuur, zijn verbeelding van de 'nieuwe' stad en zijn aandacht voor de figuren die zijn straatscènes bevolken. Eigenschappen die ook het werk van Hans Wilschut kenmerken.

TOEN EN NU De overeenkomsten en verschillen tussen de werken van Van Wittel en Wilschut maken het interessant om toen en nu te vergelijken. Door de nauwgezetheid van het werk van Van Wittel is een deel van de gebouwen nog hetzelfde als 'toen'. Andere situaties zijn vrijwel volledig anders. De entree van de Canal Grande in Venetië - met de majestueuze Salute-kerk op de linkeroever - is nauwelijks veranderd ten opzichte van eeuwen terug, maar locaties in Rome en Napels zijn flink op de schop gegaan. In de schilderijen van Van Wittel ligt het Colosseum op een landerige vlakte, tegenwoordig is het omzoomd door toeristische activiteit. In de tentoonstelling hangen de foto's van Wilschut tussen de werken van Van Wittel.

Wilschut fotografeerde ook Amersfoort vanwege het stadsgezicht dat Van Wittel decennia na zijn vertrek schilderde, op basis van een losse schets. Feitelijk een geïdealiseerd stadsgezicht, want alleen de Onze Lieve Vrouwetoren klopt, een enkel gebouw en de algemene opzet van de Eem en de stadsmuur. Opmerkelijk genoeg ontbreekt op de gouache van Van Wittel de Koppelpoort, al sinds de Middeleeuwen een markant stadselement. Dat is nu rechtgezet door de foto van Wilschut die ernaast hangt. ,,Wilschut plaatst met zijn Amersfoortse foto realiteit naast fantasie,'' aldus Robbert Roos, directeur Kunsthal KAdE en curator van de tentoonstelling.

WORKSHOP Op vrijdag 29 maart (10.00-12.30 uur) krijgen fotografieliefhebbers de kans om de stad door de ogen van Hans Wilschut te zien. De fotograaf begint zijn workshop met een korte rondleiding, waarbij hij spannende anekdotes aanhaalt over zijn bijdrage aan de tentoonstelling. Met tips & tricks van Wilschut kunnen de deelnemers daarna in zijn voetsporen treden en de stad met andere ogen fotograferen. Deelname kost €33,50.Aanmelden via: boekingen@kunsthalkade.nl