• Tom Steenbergen van bierbrouwerij De Volle Maat overhandigt de bestelling aan Sissy Zwienenberg, categoriemanager bij Picnic.

    Picnic
  • ..

Op de uitkijk: de lokale leverancier van Picnic

AMERSFOORT Het is even zoeken naar de ingang, maar na een klein rondje om boerderij De Riet op de Assschatterweg bij Achterveld, staan we dan toch opeens binnen bij bierbrouwerij De Volle Maat. Hier worden op vrijdagen en zaterdagen de in de regio zo gewaardeerde speciaalbieren gebrouwen die sinds twee jaar te verkrijgen zijn bij online supermarkt Picnic.

De drie maten Jean de Gooijer, Fokko Kruizenga en Tom Steenbergen pikten de liefde voor het brouwen vijftien jaar geleden op bij het Amersfoortse amateurbrouwersgilde De Amervallei. Steenbergen: ,,Toen ik er in 2002 lid werd, liepen Jean en Fokko er al enige tijd rond. Het klikte, we belandden samen in het bestuur en voor we het wisten zaten we met zijn drieën bij elkaar thuis bier te brouwen." De samenwerking bleek succesvol. Er kwam steeds meer vraag naar de brouwsels van het trio en in 2013 besloten De Gooijer, Kruizenga en Steenbergen De Volle Maat op te richten. ,,Om op grotere schaal te gaan brouwen, hadden we een locatie nodig. Via via kwamen we terecht bij De Riet, waar al eerder een brouwerij had gezeten", aldus Kruizenga. ,,Hier konden we naar hartenlust onze gang gaan."

SEIZOENSGEBONDEN Seizoensgebonden Het resultaat vijf jaar later is een goedlopende bierbrouwerij die elf verschillende bieren produceert. Er zijn zeven 'vaste' bieren die het hele jaar door te verkrijgen zijn, variërend van een fris en smakelijk blond bier (Hoogblond) tot een vol en moutig donker bier (Maate Hari) en een porterbier met een subtiele koffiesmaak (Corretto). ,,Naast onze vaste bieren brouwen we ook een aantal seizoensgebonden bieren. Het blijft leuk om met smaken en ingrediënten te experimenteren", legt De Gooijer uit. Net als Steenbergen en Kruizenga is hij anderhalve dag per week met De Volle Maat bezig.

PICNIC Waar De Volle Maat in de eerste jaren vooral leverde aan kroegen en slijterijen in de buurt, zijn sinds 2016 de bieren Tomahawk, Dubbelaar en Hoogblond opgenomen in het assortiment van online supermarkt Picnic. Steenbergen: ,,Ik woon in Amersfoort en heb me in 2015 als klant aangemeld bij Picnic. Omdat het concept zo nieuw was hielden ze in die tijd voorlichtingsavonden. Daar kwam ik in contact met medeoprichter Michiel Muller die het wel zag zitten om ons bier in het assortiment op te nemen." ,,Dat het initiatief hiertoe van Muller kwam, is illustratief voor Picnic", zegt Sissy Zwienenberg, categoriemanager bij de online supermarkt. ,,We hebben veel persoonlijk contact met onze klanten en nemen hun feedback serieus. In elke plaats waar we leveren, vragen we onze klanten dan ook welke lokale specialiteiten absoluut in het assortiment moeten worden opgenomen. Vervolgens gaan we kijken of we dat voor elkaar kunnen krijgen." In het geval van De Volle Maat met succes: de speciaalbieren van De Gooijer, Kruizenga en Steenbergen zijn inmiddels niet alleen maar in de regio Amersfoort verkrijgbaar, maar via Picnic ook in een twintigtal andere plaatsen waaronder Utrecht, Delft, Rotterdam, Leidschendam en Voorburg.

Lezersaanbieding: Download de app op picnic.nl en ontvang met de volgende kortingscode € 5,- korting op de eerste bestelling: AMERS2AA

Neem een kijkje achter de schermen bij De Volle Maat en bekijk onderstaande video: